weet er iemand activiteiten voor bejaarden?

ik doe stage in een bejaarden tehuis en ik ik moet elke week een activiteit geve weten jullie leuke ideetjes kom maar op dan ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.2K

Antwoorden (9)

bingo
oude liedjes zingen(moet je ze wel zelk kennen)
bloempotten schilderen
koekjes bakken
13 jaar geleden
Wandeltocht door de wijk. De meeste bejaarde mensen komen niet zo vaak meer buiten, dus beetje frisse lucht weten ze vast te waarderen. Zorg wel voor voldoende begeleiding, ook mensen die bijv een rolstoel kunnen drukken.
13 jaar geleden
Activiteiten voor senioren zijn erg belangrijk om sociaal en vitaal te blijven
Voor senioren is er een uitgebreid sportprogramma, computer cursussen en modern cultuur programma.
of schilderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BINGO??!?!?!?!? Jechhchch saai,

Jij doet stage. Jij kunt het tehuis een verfrissende kijk op activiteiten geven. Jij hebt er de tijd voor gekregen iets te bedenken en organiseren. Organiseer dan iets wat echt leuk is voor die mensen.

Hang een inschrijflijst op
week 1: Bezoek aan lokale kroeg
week 2: Wandeling in nabijgelegen natuurgebied
week 3: Winkelen op lokale markt
week 4: Bezoek aan lokaal museum
week 5: Boottochtje / rondvaart

Zoek support onder de frequente bezoekers om mensen te transporteren en te helpen "de boel bij elkaar te houden".

Als je gaat winkelen, of je gaat naar een kroeg, kun je misschien vantevoren leuke kortingen bedingen voor de mensen. Zo van: "Voor elke bezoeker van juwelier Glinster een gratis kopje koffie bij uitspanning Het Genot op de markt (ook voor kijken zonder kopen natuurlijk)".

Kosten moet je helder over zijn. Iedereen betaalt wat hij zelf gebruikt en koopt. Voorspelbare kosten direct op inschrijfformulier vermelden. Denk aan bus- of taxikosten, toegangskosten.

Toegevoegd na 43 minuten:
week 6: Sauna, Ladies only day

Door te werken met inschrijflijsten krijg je elke week een groep van liefhebbers die per week kan verschillen. Mensen schrijven zich zelf in en moeten daarbij natuurlijk zelf mede bepalen of zij nog tot het avontuur in staat zijn.

Ik zou geen mensen meenemen waarvoor je vanuit eigen eer en geweten niet garant kunt staan dat ze het avontuur zullen doorstaan. Dus niet iedereen kan mee, iemand zonder armen en benen kan niet mee gaan zwemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Het hangt er een beetje van af welke doelgroep je moet bedienen.

Als er veel mensen zijn die cognitieve problemen hebben (bijv. door dementie) is het vaak fijn om iets te organiseren op sensorisch gebied: ruiken, voelen, proeven, horen. Bijv. dieren aaien (leven mensen vaak heel erg van op), oude liedjes draaien en meezingen/dansen (wie dat nog kan), samen iets eenvoudigs bakken/koken en opeten.

Als de ouderen nog aardig bij de tijd zijn is een spelletjesmiddag leuk, een bingo of quiz. Of een verwenactiviteit (bijv. manicure voor de dames). Of samen een oude film kijken (bijv over het verleden van de stad/het dorp). Nostalgienet.nl heeft veel materiaal uit de oude doos.

Of lekker winterwandelen en daarna een Oudhollandse koffietafel met warme chocolademelk, kruidkoek, gluhwein, etc.. Kan voor beide doelgroepen.

Ouderen, dementerend of niet, vinden het vaak leuk om iets te doen dat hen doet denken aan vroeger. Herinneringen ophalen, oude geuren en gebruiken. Gezelligheid staat hierbij voorop en het doorbreken van de dagelijkse sleur. En een lekker hapje of drankje erbij wordt vaak ook erg gewaardeerd!

En, heel belangrijk, vraag de ouderen zelf wat zij leuk vinden om te doen!

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Halve (of hele) marathon, voetballen etc...

Nee, even zonder grappen. Zoals degen boven mij al goed opmerkte ligt het geheel aan de doelgroep waar jij mee werkt... Dementerende mensen kan je bijvoorbeeld moeilijk 'Wie is het' of 'Risk' laten spelen. (Voordat iemand trouwens deze opmerking in het verkeerde keelgat schiet: mijn oma was ook dement).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- interview over zijn/haar leven
- spelletjes doen
- een wandeling maken, iedereen kan mee
- lezing over een gekozen onderwerp
- computercursus
- krant lezen
- boekbespreking

- etcetcetc

veel genoegen met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje beweging op de stoel. Wat eenvoudige arm- en been oefeningen.

Liedjes van toen. Bijvoorbeeld Eddy Christiani of de medleys van André van Duin van oude liedjes of de Kilima Hawaiians. Draaien en dan zie je de herkenning.

Dagdeel uit: met een bus naar een groot tuincentrum met vrijwilligers om de rolstoel te duwen. En dan daar een kopje koffie drinken.

Filmuurtje met oude films van vroeger of de Fanfare van Bert Haanstra. Bij bijna allen bekend!

Vraag of de kinderboerderij met wat dieren langs mag komen. Wa cavia's of een lammetje. Het aaien van dieren is heel goed voor oudere mensen.

Gewoon even naar buiten. Lekker warm aangekleed. Ook dat is een uitje. Zeker als zo de lente komt. Is er een park vlakbij om te wandelen en te genieten?

Zoek iemand die mooie dia's komt draaien. Van een verre reis of zo.

Vaak is er een huisvrouwenorkest in de stad of omgeving. Die willen misschien wel langskomen, met pannen en wasborden en pollepels en zo. Een uurtje optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U zou zelf is rebussen kunnen tekenen dat heb ook gedaan. en dan heb ik de bewoners naar de oplossing laten zoeken en ze vonden dat echt geweldig. nu doe ik dat elke keer als we een quiz hebben. maar dan moet je wel in thema's werken bevoordeeld kerst of sinterklaas of zo. echt een aanrader.
Groetjes Miet