Hoe komt het dat muzieksmaak veranderd met de generaties?

Laten we zeggen dat in de Middeleeuwen Gregoriaanse zang zeer populair werd, toen werd de nieuwe rage klassiek, toen werd de nieuwe rage rock en nu is het house/rnb. Hoe komt het dat dit zo sterk per generatie veranderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Muziek is constant in beweging. Mensen zijn steeds op zoek naar een nieuwe sound, en muzikanten experimenteren steeds met nieuwe effecten, melodieën en ideeën. Soms wordt zo een nieuwe stijl ontwikkeld die aanspreekt. Meestal is de nieuw ontwikkelde stijl echter een min of meer logisch vervolg op een reeds bestaande stijl. Bijvoorbeeld: als er geen Elvis, Rolling Stones en Black Sabbath waren geweest, hadden we nu waarschijnlijk geen bands als Metallica gekend; als in de jaren '70 de disco-muziek niet was opgekomen hadden we geen 80s-italo disco gehad en was waarschijnlijk de house-muziek niet opgekomen.

Soms ontstaan nieuwe muziekstijlen ook omdat er nieuwe muziekinstrumenten worden ontwikkeld; zonder elektrische gitaar geen rockmuziek zoals wij die kennen, zonder synthesizers en samplers geen house :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (2)

Ik denk omdat de mens steeds op zoek is naar iets nieuws.
Verder verandert de wereld om ons heen, de muziek is daar een uiting van.
Ik denk dat om deze laatste reden muziek ook zo'n mooi beeld van een bepaalde tijd/generatie kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op perioden van succes in de muziekwereld wordt graag teruggegrepen.

Men steekt dan de 'oude' melodie in een nieuw, modern jasje..met een volkomen ander ritme.

De oude melodie hangt dus niet zozeer van de vroegere tijd af als wel van de schoonheid van die melodie.

De muziek die zeker niet gecomponeerd werd als klassieke muziek draagt een schoonheid in zich die de tijd doorstaan heeft...waardoor die muziek pas nadien klassiek genoemd werd.

Wat verandert is vaak alleen maar het ritme dat aangepast wordt aan de 'nieuwe' tijd..en de uiting van de muziek.

Hierbij speelt natuurlijk ook het afzetten tegen de vorige generaties een grote rol.

Hoe het nu komt dat de muzieksmaak met de tijden verandert?

Ik denk dat de tijd steeds jachtiger aan het worden is sedert de middeleeuwen en dat deze almaar toenemende jachtigheid in de muziek tot uitdrukking wordt gebracht.

Groet,

Ton