Waarom is het in nederland altijd zo belangrijk om op tijd te komen?

Als ik naar een aantal landen om me heen kijk, gaat het er een heel stuk "rustiger"aan toe. zoals mijn vriendin die ging solliciteren naar een functie (in het buitenland, waar ze toen woonde) Ze had al zeker een half jaar geen werk. ze kwam zeker een uur te laat op het sollicitatie gesprek. en toch werd zij aangenomen. zoiets hoef je in nederland echt niet te proberen.. en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken...
waarom gaat hier in nederland alles zo gehaast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Ik vind dat er verschil is tussen een zakelijke en een persoonlijke afspraak. Als we privé met iemand afspreken en het wordt een half uurtje later is dat geen probleem. Vaak spreken we ook helemaal geen tijd af, meer zo rond een uurtje of 2. En als het dan half 2 of half 3 blijkt te zijn is er niemand die dat erg vindt volgens mij.

Bij zakelijke afspraken ligt het anders. Mensen hebben tijd vrijgemaakt om met jou te spreken. Ik vind het dan ook behoorlijk respectloos om een half uur of een uur later op te komen dagen. En als je dat dan doet, dan zou je naar mijn mening ook niet moeten zeuren als de persoon waarmee je had afgesproken dan geen tijd meer heeft omdat er een volgende afspraak gepland was.
Te laat komen bij een sollicitatie is helemaal uit den boze natuurlijk. Het kan gebeuren door overmacht, en dat kun je dan vaak ook prima uitleggen.

Zonder goede reden laat op komen dagen zorgt ervoor dat een ander voor niets zit te wachten en voor niets tijd voor je heeft gemaakt. Het kan er ook toe leiden dat er, bij mensen die na jou een afspraak hebben met dezelfde persoon, extra vertraging optreedt waardoor mensen die wel netjes op tijd zijn moeten wachten.
Kortom: het is een kwestie van fatsoen en respect om ervoor te zorgen dat je gewoon op tijd op een afspraak komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je op tijd vertrekt hoef je niet gehaast te zijn. Wij houden van op tijd komen zodat je de rest van je dag/agenda ook goed kunt invullen. Als iedereen zich daar aan houdt hoeft niemand te wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland geldt, daar je een ander alleen kunt laten wachten als jij belangrijker bent dan wie je laat wachten. Tevens gaat er uit 'laten wachten' ook een hoop disrespect van uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij heeft dat te maken met cultuur, normen en waarde. In zuidelijke landen overheerst de familie cultuur. tussen de middag met ze alle eten, alles een stuk relaxter enz. In de noordelijke landen is in het algemeen veel individueel. Dat maakt ons ook gehaast en we 'moeten' zoveel. Ik heb zelf wel eens geprobeerd om er niet in mee te gaan. Na een paar weken zit je weer in het systeem van haast,haast en haast. Op de een of andere manier ga je mee in de stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je langere tijd in een ander land bent zul je merken dat daar ook stress voorkomt. In Nederland en in andere "handelsnaties" en dat zijn we natuurlijk, als klein land met erg veel buitenland.... wordt veel op afspraak geregeld. Het is dan van belang op tijd te zijn, of je mist een zaak....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan vervelend zijn als een ander op iemand moet wachten. 5 of 10 minuten te laat hoeft soms niet zo'n probleem te zijn. Maar een half uur of een uur is heel vervelend.
13 jaar geleden
Vaak heeft het ook met het klimaat te maken. In een warm land móet men wel rustiger zijn, men loopt niet te haasten want dat nekt je.
Familie van mij woonde ooit in Trinidad, mijn tante verwonderde zich er in het begin enorm over dat de mensen daar zo traag waren en langzaam liepen. Na enkele maanden liep ze ook zo want het was de enige manier om het in de warmte uit te houden.
Dus pas je je levenshouding aan.
Een westerse zakenman kan zich op lopen te vreten in zo'n land wanneer alles altijd maar "te laat" gebeurt of wordt uitgesteld.
Ook al omdat het in onze cultuur onbeleefd is en uiterst nonchalant wanneer je te laat komt zonder een héle goede reden.
Dat is in veel landen anders en dat heeft goed uitgepakt voor je vriendin :-)
13 jaar geleden
Nederland is een behoorlijk gestructureerd land. Op zich is dit ook wel fijn, want dan weet je ook waar je aan toe bent.