Kan een mens ongestraft zijn kwetsbaarheid tonen?

Worden mensen niet gestraft als ze voor hun afwijkende voorkeuren uitkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Helaas moet ik de vraag met nee beantwoorden.

Wanneer je je als kind en volwassene kwetsbaar opstelt, zijn er altijd anderen die dit als een vorm van zwakte zien en je er genadeloos mee onderuit kunnen halen. En je kwetsbaar opstellen in bijvoorbeeld de harde zakenwereld is hetzelfde als een goudvis in een bassin met haaien loslaten.

Kwetsbaarheid kun je in mijn ogen alleen tonen aan de mensen die oprecht van je houden. Alleen dan heb je de zekerheid dat je kwetsbaarheid ongestraft blijft. In de grote boze wereld werkt dat meestal niet zo, jammer genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(+) dat is ook weer een andere interpretatie van de vraag.

Andere antwoorden (5)

Dat is maar net wat je verstaat onder "afwijkende voorkeuren" een afwijkende voorkeur kan bijvoorbeeld de manier inhouden waarop je kiest je geld te verdienen, als je een succesvolle drugsdealer bent en je gaat vervolgens veel geld spenderen en de aandacht op die manier op jezelf vestigt zul je in de gaten worden gehouden door eventueel de belastingdienst en inlichtingen diensten. je kwetsbaarheid zou in dit geval het "showen" van wat je hebt zijn. wat kan resulteren tot een aanklacht en een straf.

Toegevoegd na 4 minuten:
dus nee maar deze vraag kan betrekking hebben op vele scenario's dus over het algemeen denk ik het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zijn afwijkende voorkeuren?
Voor mij is een afwijkende voorkeur als je je vergrijpt aan kinderen. Ja, daar mag voor mij wel een flinke straf op staan..
Sexueel misbruik van dieren, hoe ziek kun je zijn?

Eigenlijk heb ik de vraag beatwoord op afwijkende voorkeuren.
Terwijl de bovendse vraag is, of de mens ongestraft zijn kwetsbaarheid kan tonen, voor mij net een iets andere vraag is.
Je kwetsbaar opstellen is voor mij, jezelf in alle eerlijkheid bloot geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kennen ze wel, de opmerkingen:"Hij kan zich zo kwetsbaar opstellen"; "Stel je niet zo kwetsbaar op"; "Als mijn collega zich eens wat kwetsbaarder op zou stellen.....";"Ik pieker er niet over om me kwetsbaar op te stellen".

Waar hebben we het eigenlijk over?
Zoals met veel woorden en begrippen die we gebruiken zijn we de oorspronkelijke betekenis kwijt. Denk hierbij maar aan woorden als verantwoordelijkheid, cultuur, leiderschap, coaching, respect en empowerment. We gebruiken de termen wel maar iedereen heeft een verschillende interpretatie. Zonder afstemming over de interpretaties ontstaan veel - vaak onderhuidse conflicten, vaagheid of verwijdering. Zo ook met het begrip Kwetsbaar Opstellen.

Wat is kwetsbaar?
Van Dale zegt: "Verwond, aangetast kunnen worden". Zo is het begrip ooit geformuleerd als iets waar we het met ons allen in de Nederlandse taal over eens waren. Als we kijken naar hoe het gebruikt wordt kunnen we afvragen of dit wel is zoals we het gebruiken. Misschien wel. Laten we eens kijken.

We kennen allemaal wel die momenten dat we ons emotioneel, fysiek of mentaal "kwetsbaar" voelen. Dat er maar "dit" hoeft te gebeuren of we springen uit ons vel, barsten in tranen uit, slaan de boel kort en klein of raken compleet verward, machteloos en de draad kwijt. Het gaat hier over momenten of periodes waarin we aandacht voor ons zelf nodig hebben, van onszelf of van een ander. Om een emotie, verdriet bijvoorbeeld na een ontslag te verwerken; om een keuze goed te kunnen maken of gewoon fysiek te herstellen van een ziekte.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is niet beter of slechter het een te zeggen of het ander. Het is zinvol om bewust te zijn van wat er uit onze mond komt (en wat niet) en welke impact dat heeft op onszelf of onze toehoorders. Zodat we benoemen wat er bedoeld wordt en niet uitwijken naar vage begrippen of zwijgen. Taal is een van de grootste instrumenten die een mens heeft, laten we het zorgvuldig en zinvol gebruiken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Persoonlijke mening;
Het is wel top cultuur als het mogelik is, maar laat de mate waarin je je kwetsbaar opstelt, afhangen in welk subcultuurtje je je op dat moment bevindt. Door het te doen investeer je, hopelijk onbaatzuchtig, wel om vertrouwen te krijgen van je omgeving.

Toegevoegd na 22 uur:
Je groeit door je kwetsbaar op te stellen;
Maak van je hart geen moordkuil; zie link 2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fraai en compleet. +1 (ook al heb je misschien veel of genoeg uit menscentraal gehaald... ik heb dat niet willen checken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meeste komt idd uit menscentraal.
Je leert het meest door beantwoorden van vragen en niet door ze te stellen is mijn stelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord! uitleg is ruim voldoende , maar de persoonlijke 'noot' heeft meer mijn interesse.
+1
'Kwetsbaar opstellen' kan zowel een vorm van kracht zijn, maar kan ook 'misbruikt' worden voor spot en zwakheid.
Dit is weer afhankelijk van de situatie ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezien vanuit een evolutionaire ontwikkeling is 'kwetsbaarheid' problematisch omdat er sprake is van het overleven door de sterksten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Survival of the fitest idd, maar dat geldt voornamelijk voor de dieren. Wij zijn mensen een "dier" met bewustzijn, onze geesten groeien door onze werkelijke gedachten te delen en ons kwetsbaar op te durven stellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
KLOPT. Maar wij zijn 'dieren' met een hoge mate van intelligentie. Hoe ge het ook klinkt... wij kunnen onze 'kwetsbaarheid' juist inzetten met het doel te overleven. Een voorbeeld: je gaat naar je leidinggevende om te zeggen dat je 'het niet meer trekt vanwege de grote hoeveelheid overwerk die van je wordt gevraagd'. Dat betekent dat je je 'kwetsbaar opstelt'. Dat doe je om te 'overleven' (je hebt geen zin in een burn out immers!). Hoe op je mededeling wordt gereageerd kun je alleen maar vermoeden. Je houdt daarbij rekening met het feit dat je je leidinggevende kent. Dat is intelligentie (zeg ik maar voor het gemak). Kortom.. er worden gedachten ontwikkeld en gedeeld. En dus geven wij aanvullende antwoorden.