Mogen minderjarigen alcohol drinken op een camping?

Op campings wordt er door minderjarigen veel alcohol gedronken. Het gaat om campings op oa Terschelling. Jongeren camping. Die jongelui zeggen dat het mag omdat het eigen terrein is die camping. Maar het is toch Soweiso verboden om alcohol te drinken als je minderjarig bent? Ze kopen de kratten in de supermarkt (dat doen 18+ voor ze) en drinken het op de camping op.
Wie is fout in dit scenario? De campinghouder? De kinderen zelf? Of mag dit gewoon? En wat kunnen de consequenties zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is een verkoop verbod voor minderjarigen. Ook mogen ze niet drinken in het openbaar. Echter, drinken op eigen terein mag wel. Of de camping daar ook onder valt durf ik niet te zeggen. Vandaar de reactie en niet het andwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Idd jongeren mogen thuis bijvoorbeeld ook gewoon drinken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is een camping openbaar? Een kroeg mag ook niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een camping is niet openbaar. Als je een kroeg niet-openbaar zou maken hef je daarmee overigens het probleem nog niet op. Het blijft horeca en die verstrekt zelf dan alsnog de drank.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik dacht -maar weet niet zeker- dat minderjarigen alleen IN de tent mogen drinken. Dat is blijkbaar een vorm van (tijdelijk) privé-terrein.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In en ook rond de tent zelfs. Heb het even nagezocht en antwoord bijgewerkt.

Antwoorden (1)

Dat mag. Net als jongeren thuis of bij een ander mogen drinken, zo mogen ze dat ook op eigen terrein. Het enige wat mogelijk strafbaar is, is de aankoop, maar daar valt makkelijk om heen te werken als je een pot maakt met een groep waarin jongeren en meerderjarigen zitten en de 18 jarigen boodschappen gaan doen.

Toegevoegd na 7 uur:
http://www.campingappelhof.nl/reisinformatie/alcoholleeftijd/

Alcoholleeftijd op Vakantie?
Mogen we ook alcoholische dranken drinken op de Camping?
JA! In en voor je tent mag je (net als thuis) gerust een biertje of wat dan ook drinken. Maar excessief drankgebruik tolereren we niet. Wij verkopen geen alcohol onder de 18.
De minimum leeftijd voor toegang tot onze camping in de maanden juli en augustus 2015 is 15 jaar.

Toegevoegd na 7 uur:
https://www.volkskrant.nl/magazine/terschelling-blijft-drankvrijhaven-voor-jongeren~a3646224/

Maar de grootste jongerencamping op het eiland, Appelhof, een hoeksteen van de lokale economie, beroept zich op een juridische sluiproute. Een tent is geen openbare ruimte. Dus werft de camping via internet nog steeds minderjarige gasten. Zij mogen in en rond hun eigen tent een biertje drinken 'net als thuis'.

Tot de orde roepen
De gang van zaken bij Appelhof leidde deze week tot Kamervragen aan staatssecretaris Van Rijn (PvdA, Volksgezondheid) vanuit zijn eigen partij. Bats stelt dat hij de afgelopen maanden tevergeefs heeft geprobeerd de camping tot de orde te roepen. Maar ook al zou hij het willen: wettelijk kan hij er niets tegen beginnen, zo stelt de burgemeester. Staatssecretaris Van Rijn is daarvan op de hoogte.

'Mijn ambtenaren hebben gekeken: is dit uitlokking? Het Openbaar Ministerie overwoog zelfs een proefproces tegen de camping. Maar na maanden kwam er antwoord uit Den Haag: een tent blijkt inderdaad privéterrein. De campinghouder heeft gelijk. We gaan dus niet naar de rechter. Ik vraag me af of de wet zo bedoeld is. Aan de andere kant: als een 16-jarige in zijn eigen achtertuin bier drinkt, zegt niemand daar iets van.'
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het gaat idd om Appelhof ja. Ik hoorde namelijk een groepje (vakantiekrachten) praten over hun vakantie daar en dat er wel echt excessief gedronken wordt. Vele kotsende jongeren en overlast. Hun leeftijden zijn 15 en 16. Zij gaan sleciaal daarheen omdat ze kunnen zuipen.
Daarom mijn vraag. Ik schrok er van dat dat zomaar "mag". Een biertje prima, al vind ik dat persoonlijk ook niet kunnen met 15. Ik weet wel dat het tegenwoordig als vrij normaal wordt gezien maar het is echt niet goed voor het kind.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tegenwoordig? Vroeger werd dat als veel normaler gezien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik bedoel als normaal gezien onder jongeren. Toen ik een jongere was, was drinken echt niet zo normaal met 15.