mars meegenomen uit de supermarkt mag dat?

ik had mijn boodschappen afgerekend bij de kassa
en stopte ze in mijn tas, op de afruimband lag ook een mars
deze heb ik meegenomen. als een klant die is vergeten dan is
de mars dus wel afgerekend

is dit diefstal?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat is diefstal van die andere klant. De klant heeft iets betaalt wat hij/zij nu niet terug kan komen halen bij de supermarkt. De Mars zou mij niet smaken, maar ik kan me soms voorstellen dat je onbewust dingen van de band pakt die niet van jezelf zijn. Maar bewust meenemen is gewoon diefstal.

Ja het is diefstal van de andere klant. Ik kan begrijpen waarom je het doet, als je geld ziet liggen pak je het ook, maar terugbrengen naar de balie, ook als het geen enkel effect heeft is natuurlijk beter.

Het kan diefstal zijn, maar dat hoeft hier niet het geval te zijn. Ten eerste levert het diefstal op als jij opzet had op de wederrechtelijke toeeigening van de Mars. Indien jij aantoont per ongeluk de Mars te hebben meegenomen, dan voldoe je niet aan de bestanddelen van het delict diefstal. Ten tweede kan het zo zijn dat de persoon die de Mars heeft afgerekend de Mars heeft prijsgegeven. In dat geval heeft hij afstand gedaan van de Mars; bijv. omdat hij wellicht geen heeft gehad om speciaal voor 1 Marsreep terug te keren naar de winkel. Hierbij spreek je ook wel van derelictie en dus niet van diefstal. Aangezien jij aangeeft bewust de Mars meegenomen te hebben, heb jij dus ook opzet gehad op de diefstal van de persoon die de Mars heeft afgerekend. In principe heb jij je dus schuldig gemaakt aan diefstal. Maar jouw diefstal kan gezuiverd worden indien de daadwerkelijke eigenaar dus nooit meer is komen opdagen om de Mars op te halen, oftewel derelictie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100