mars meegenomen uit de supermarkt mag dat?

ik had mijn boodschappen afgerekend bij de kassa
en stopte ze in mijn tas, op de afruimband lag ook een mars
deze heb ik meegenomen. als een klant die is vergeten dan is
de mars dus wel afgerekend

is dit diefstal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is mij gebeurd dat ik thuiskwam en de tv-gids niet in de tas aantrof bij de andere boodschappen. Ik de volgende dag met m'n bon naar de AH supermarkt, jammer dan... hij was niet gevonden.
Deze is dus, net de mars waar jij het over hebt, door iemand anders meegenomen en als je nou denkt : maakt niet uit! want de super is rijk genoeg... ja, dat kan wel, maar ik dus niet en ik wordt bestolen niet de supermarkt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar heel veel mensen gaan niet terug en dan wordt de supermarkt bevoordeeld.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
@ dolliefine
behoorde de mars aan jou toe?
zo nee, dan weet je het antwoord
Amadea
10 jaar geleden
Als ik een achtergebleven boodschap zie liggen meld ik dat. Soms is degene die het gekocht heeft er nog, en is blij dat alsnog mee te krijgen. En anders neemt de kassière het in, omdat er kans is dat de koper er nog om komt vragen. Het is wel degelijk diefstal om iets mee te nemen wat niet door jou betaald is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het juridisch gezien diefstal is weet ik niet maar ik vind het moreel gezien wel diefstal. Je neemt gewoon niet iets mee wat niet van jou is. En of je die klant nou benadeeld of de supermarkt bevoordeeld heeft daar niets mee te maken. Je blijft gewoon van de spullen van een ander af!
Z512099
10 jaar geleden
Ik vergat eens het ticket uit de leeggoed-machine te halen, ik keerde op mijn stappen terug, het was al weg.
Bij de balie van Delhaize geïnformeerd, maar helaas.
Het ging om een paar Euro, maar toch....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me eigenlijk een kwestie van "gevonden voorwerp". Vreemd dat niemand dat genoemd heeft in de antwoorden nog...
Gevonden voorwerpen mag je beheren geloof ik. Bij de gemeente aangeven dat je de mars gevonden hebt dus. :) Teruggeven aan de kassiere, of de kassiere althans informeren dat je een mars gevonden hebt en bv. je adresgegevens achterlaten, zou vermoedelijk ook kunnen. Opeten mag niet.
Geen idee of het feit dat je de mars op privaat terrein gevonden hebt nog uitmaakt, of of het feit dat het bederfelijke waar betreft een verschil maakt. Maar diefstal zou ik het dus niet noemen! (Mits je niet de bedoeling had je de mars zelf toe te eigenen, maar 'm slechts wilde beheren...)
Poet
10 jaar geleden
Je hebt de rechtmatige eigenaar in ieder geval behoed voor deze bonk vet en suiker
Poet
10 jaar geleden
Bovendien heb je de supermarkt behoed voor het stelen van de mars want die hadden hem anders gewoon teruggelegd!
Kristal
10 jaar geleden
Poet, grinnik :b
Kristal
10 jaar geleden
Het blijft gewoon jatten natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dit geen diefstal. Wel had ik het gemeld aan de kassa dat iemand die mars vergeten was. Laat hem gesmaakt hebben. Had de vorige klant maar beter moeten opletten.

Antwoorden (3)

Ja, dat is diefstal van die andere klant. De klant heeft iets betaalt wat hij/zij nu niet terug kan komen halen bij de supermarkt. De Mars zou mij niet smaken, maar ik kan me soms voorstellen dat je onbewust dingen van de band pakt die niet van jezelf zijn. Maar bewust meenemen is gewoon diefstal.
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Klopt helemaal Paulus. Als het door een klant al betaald is steel je van de klant. Als er nog geen klant voor betaald heeft steel je van de supermarkt. Hoe dan ook is het diefstal. Een plusje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij er niet voor betaald hebt, dan is het niet van jou, tenzij je het krijgt, in dit geval heb je de Mars dus gejat +.
paulus811
10 jaar geleden
Wow, heb niet eerder zoveel plusjes ' verdient' met eigenlijk zo'n simpel antwoord. En Blij, ben met je eens dat het om het principe gaat. En eigenlijk geldt dat ook voor de zegeltjes die weliswaar gratis zijn, maar voor degene die ze krijgt wel een waarde hebben. Maar we moeten ook weer niet overdrijven...Als het zegeltjes zijn die ik spaar, zijn ze voor Paulus811 ;-)
Z512099
10 jaar geleden
Volledig mee akkoord,+
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
oké, 18 dan :)
Ja het is diefstal van de andere klant. Ik kan begrijpen waarom je het doet, als je geld ziet liggen pak je het ook, maar terugbrengen naar de balie, ook als het geen enkel effect heeft is natuurlijk beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan diefstal zijn, maar dat hoeft hier niet het geval te zijn.

Ten eerste levert het diefstal op als jij opzet had op de wederrechtelijke toeeigening van de Mars. Indien jij aantoont per ongeluk de Mars te hebben meegenomen, dan voldoe je niet aan de bestanddelen van het delict diefstal.

Ten tweede kan het zo zijn dat de persoon die de Mars heeft afgerekend de Mars heeft prijsgegeven. In dat geval heeft hij afstand gedaan van de Mars; bijv. omdat hij wellicht geen heeft gehad om speciaal voor 1 Marsreep terug te keren naar de winkel. Hierbij spreek je ook wel van derelictie en dus niet van diefstal.

Aangezien jij aangeeft bewust de Mars meegenomen te hebben, heb jij dus ook opzet gehad op de diefstal van de persoon die de Mars heeft afgerekend. In principe heb jij je dus schuldig gemaakt aan diefstal. Maar jouw diefstal kan gezuiverd worden indien de daadwerkelijke eigenaar dus nooit meer is komen opdagen om de Mars op te halen, oftewel derelictie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Derelictie is hier niet van toepassing. Dit geldt als het object legaal in het bezit is van de ander en niet opgehaald wordt.
In dit geval is het object klein, het komt niet voor op de kassabon van diegene die het meeneemt. Van alles wat niet van jouw is, dien je af te blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad is het nog maar de vraag of er sprake is van derelictie, want het is nog niet met 100% zekerheid te zeggen of de vorige eigenaar de Mars ook daadwerkelijk heeft prijsgegeven. Dat object klein is en niet voorkomt op de bon van degene die het meeneemt is thans niet relevant. Het alom bekende uitspraak "alles wat niet van jouw is, daarvan dien je af te blijven" is in beginsel juist, maar juridisch onjuist en gaat dan ook niet op. Het is meer een uitspraak die aan kleine kinderen aangeleerd wordt, zodat ze niet zomaar van alles meenemen. Ik denk dat die kennis op die manier bij u is blijven hangen en daarom verwarrend voor u kan zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het moest zijn: al is het object klein "Al" is weggevallen. Kon het niet veranderen.
Neen, de grondregel: afblijven wat niet van je is, is bij mij niet verwarrend. Daarvoor zit ik te lang in het vak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Afblijven van andermans goederen" is geen grondregel, althans niet in het Nederlandse Wetboek van strafrecht. Als u met uw grondregel verkort diefstal bedoelt, dan is dat begrijpelijk, maar nog steeds niet zuiver op de keper beschouwd.