Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk achteraf alsnog een boete te krijgen als je onverzekerd bent geweest?

Een kennis van mij heeft pas een jaar nadat hij in Nederland was een zorgverzekering afgesloten, omdat hij niet wist dat een verzekering verplicht was. Hij heeft hier ook nooit een brief over ontvangen of een boete gehad.
Nu wil hij zorgtoeslag aanvragen, maar hij wil niet voor het gehele afgelopen kalenderjaar toeslag aanvragen omdat dat niet terecht is, hij is pas sinds april verzekerd. Maar als hij als ingangsdatum april invult (ik weet niet of dat überhaupt kan bij zorgtoeslag), is het dan mogelijk dat ze er alsnog achter komen dat hij niet verzekerd is geweest en hem een boete opleggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet of de Belastingdienst hierachter kan komen en of ze het dan door mogen geven. Maar als je geen zorgverzekering hebt, dan krijg je normaliter een waarschuwing van het Zorginstituut. Als je dan binnen 3 maanden geen zorgverzekering hebt afgesloten, krijg je een boete. Je kunt ook nog een tweede boete krijgen als je na de eerste boete geen zorgverzekering hebt afgesloten. Aangezien de kennis geen waarschuwing heeft gekregen, lijkt het me stug dat er achteraf een boete wordt gegeven. Maar een eventuele boete ligt rond de 382 euro en een tweede boete weer 382 euro, dus als dat minder is dan het bedrag dat je kennis krijgt aan zorgtoeslag, dan is het het sowieso waard om zorgtoeslag aan te vragen. En waarschijnlijk krijgt de kennis helemaal geen boete, dus dan profiteert hij van de hele zorgtoeslag.Gewoon aanvragen dus! https://www.geld.nl/zorgverzekering/service/boete-geen-zorgverzekering

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er zijn inderdaad bepaalde sancties voor het niet hebben van een zorgverzekering, maar als hij geen bericht van het CAK heeft gehad, dan hoef je je geen zorgen te maken. En niet blijkt dat het achteraf niet hebben van een zorgverzekering nog voor boetes kan zorgen (bron 1). Je hoeft ook niet met terugwerkende kracht zorgverzekeringspremie te betalen (wat tevens betekent dat je zorgverzekering van vóór ingangsdatum zorgverzekering niet terug kan krijgen).

Als je ervoor zorgt dat je de ingangsdatum van je recht op zorgtoeslag met terugwerkende kracht (wat mogelijk is; zie bron 2) gelijk is aan de ingangsdatum van de zorgverzekering, dan zal alles goed gaan.

Geef je een datum aan vóór de ingangsdatum van de zorgverzekering, dan pleeg je fraude. Het is officieel namelijk niet eens mogelijk om vóór de ingangsdatum van je zorgverzekering recht te hebben op zorgtoeslag (dat kan je uitproberen via bron 3).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding