Wat is de gedachtengang/reden dat je in Indonesië 19 moet zijn als jongen om te trouwen en als meisje maar 16 jaar hoeft te zijn?

http://www.telegraaf.nl/buitenland/28546325/__Tiener__16__trouwt_oma__71___.html

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

De reden is, dat mannen volwassen moeten zijn, maar vrouwen niet. De man was immers hoofd van het gezin en moet dus wettelijk volwassen zijn (en dus bv ook handelingsbekwaam). Voor vrouwen geldt een heel ander criterium; ze moeten oud genoeg zijn om een kind te krijgen.
Je ziet dan ook, dat in veel landen de minimumleeftijd voor vrouwen of standaard 15/16 is, of dat de minimumleeftijd 18 is, met als uitzondering dat jongere vrouwen mogen trouwen als ze zwanger zijn.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+duidelijk verwoord
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!