Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een vog aanvraag geweigerd worden ook al is er nog geen uitspraak gedaan door de rechter?

Er is aangifte tegen mij gedaan wegens mishandeling. Er is nog geen uitspraak gedaan bij de rechter. Kan hierdoor alsnog mijn vog geweigerd worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja.

Als je een "strafblad" hebt, loop je de kans geen VOG te krijgen. Wel is er sprake van een "terugkijktermijn". Het hangt ook af van de functie waarvoor een VOG wordt asngevraagd.

"Wanneer krijg ik een strafblad?
De meeste strafbare feiten worden geregistreerd in het Justitieel Documentatie Systeem. Uw 'strafblad' is een overzicht uit dat systeem. De wet bepaalt welke strafbare feiten worden geregistreerd. Overtredingen staan niet altijd op uw strafblad, maar misdrijven wel.

Misdrijven zijn ernstige strafbare feiten, zoals overvallen, diefstal, moord, identiteitsfraude en handel in drugs.

Wordt u verdacht van een misdrijf? Dan wordt dit geregistreerd zodra het Openbaar Ministerie de zaak in behandeling neemt.

Beslissingen door het Openbaar Ministerie of de rechter staan op uw strafblad.
Bijvoorbeeld:

een veroordeling door de rechter, ook als de rechter u vrijspreekt

een boete of taakstraf van het Openbaar Ministerie (strafbeschikking)

een sepot: het Openbaar Ministerie vindt dat er onvoldoende bewijs is in uw zaak. U wordt niet geregistreerd als de zaak is geseponeerd, omdat u onjuist werd verdacht.

een transactie: het Openbaar Ministerie doet u een voorstel. Als u dit accepteert hoeft u niet voor de rechter te verschijnen."
Je "strafblad" kun je opvragen bij de Justitiële Informatiedienst.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 31 maart 2020 16:59: tekst
Computoon
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding