Hoe ver gaat de geheimhoudingsplicht van een advocaat?

Als je zaken bespreekt over een misdrijf uit een verleden dat nog niet opgelost is, zijn er dan gevallen dat een advocaat naar de politie mag stappen? Of in bepaalde gevallen zelfs verplicht naar de politie moet stappen? Of mag hij er altijd voor kiezen om zijn mond te houden, zelfs als hij bijvoorbeeld een toekomstig misdrijf kan voorkomen? Ik ben heel erg benieuwd naar de precieze regels hierover.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Regel 6 lid 1 van de Gedragsregels voor Advocaten 1992, welke zijn gebaseerd op artikel 46 van de Advocatenwet luidt:

De advocaat is verplicht tot geheimhouding. Hij dient te zwijgen over bijzonderheden van door hem behandelde zaken, de persoon van zijn cliënt en de aard en omvang van diens belangen.

Dit betekent dat advocaten verplicht zijn – ook als getuige in een rechts- of strafzaak – te zwijgen over de zaken die aan hen door cliënten zijn toevertrouwd, tenzij de cliënt toestemming heeft gegeven daarover te verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In theorie heel ver, maar in de praktijk wordt alles gepubliceerd binnen de advocatenorde. Dit is echter een grote doofpotaffaire.