Als je onbewust medeplichtig bent aan een misdrijf, krijg je dan dezelfde straf als de pleger (zie uitleg)?

Ik citeer uit een studieboek voor recht:
Een medeplichtige heeft geen belangrijke rol in het plegen van een strafbaar feit. Hij levert zijdelings een bijdrage of ondersteuning. Hij heeft geen intentie deel te nemen aan het plegen van een strafbaar feit. Iemand die medeplichtig is krijgt een straf die gelijk is aan de straf die de pleger van het strafbare feit krijgt (art. 77gg Sr).

Stel Jan (15 jaar) vraagt aan zijn vriend Piet (16 jaar)om een zakmes voor hem te kopen. Piet is zich van geen kwaad bewust. Aan het eind van de avond wordt Jan opgepakt omdat hij met het zakmes iemand heeft vermoord.
Is Piet medeplichtig? Het zou toch niet eerlijk zijn als Piet dezelfde of een gelijke straf kreeg als Jan omdat Piet zich van geen kwaad bewust was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.9K

Het beste antwoord

Artikel 77gg SR gaat over jeugdstrafrecht. De straffen die jeugdigen kunnen krijgen zijn al zeer beperkt dus de wetgever heeft er voor gekozen deze niet verder te verminderen.

In Nederland kennen we meerdere deelnemingsvormen. Medeplichtigheid is een zijdelingse betrokkenheid bij het strafbare feit. Belangrijk is dat iemand weet wat er met zijn betrokkenheid gebeurd. Als Jan zijn plan verteld is Piet strafbaar. In deze casus niet. Piet kon niet weten wat Jan met het zakmes ging doen..

Daarnaast moet er sprake zijn van enige opzet.

Bij normale medeplichtigheid worden de strafmaten met een derde verminderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je bent niet medeplichtig als je niets wist van de intentie van de pleger. Dus word je ook niet gestraft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een medeplichtige kan voor dit feit worden gestraft maar dit zal afhankelijk van het misdrijf meestal niet dezelfde straf zijn.

Je kunt moeilijk iemand die bijvoorbeeld medeplichtig is aan moord dezelfde straf geven als de moordenaar, tenzij de medeplichtige een heel vooraanstaande rol hierin heeft gespeeld. Je moet dan denken in de orde van huurmoord.

Het zijn ook afzonderlijke strafbare feiten die los van elkaar worden bekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het geschetste geval is er geen sprake van schuld, in de betekenis van opzet, intentie, verwijtbaarheid. De leverancier van het mes is dus niet strafbaar, omdat een zakmes een normaal gebruiksvoorwerp is, en hij er niet op bedacht hoefde te zijn dat het voor een misdrijf zou worden gebruikt..
teusvh
12 jaar geleden
Je stelt duidelijk dat degene onbewust is. Als de handeling an sich (zoals uit je voorbeeld) niet strafbaar is en je kunt niet redelijkerwijs vermoeden dat Piet iets strafbaars gaat doen met behulp van jouw verder op zich onschuldige handeling kan je dit niet aangerekend worden.

Hoe kun je anders nog functioneren? Zo kun je namelijk de gekste voorbeelden verzinnen. Je bent in een café. Je bestelt 2 cola. Je loopt terug, je vriend pakt zijn cola en slaat vervolgens het glas kapot en met die stukken steekt hij iemand hartstikke dood... Tja... Iets waarvan je redelijkerwijs geen vermoeden kan hebben dat er iets strafbaars staat te gebeuren is voor jou dus niet strafbaar. Je moet dat alleen wel kunnen bewijzen.