Valt iemand pedofiel noemen onder vrijheid van meningsuiting?

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
tinus1969
een jaar geleden
Mensen stellen zich tegenwoordig van alles voor bij ‘vrijheid van meningsuiting’, maar smaad, laster en bedrog zijn nog steeds niet toegestaan.
tinus1969
een jaar geleden
Dus, kortom, of je iemand pedofiel mag noemen, hangt af van de context - wat wil je over die context vertellen?

Antwoorden (2)

Nee., vrijheid van meningsuiting is geen vrijheid tot belediging. Het is smaad om iemand te beschuldigen als pedofiel.

Elke opzettelijke belediging, met de strekking de ander aan te randen in zijn eer en goede naam, kan in principe worden bestraft met een geldboete van de tweede categorie of tot drie maanden in de gevangenis zitten. Dat kun je nalezen in artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht.

De vrijheid van meningsuiting houdt in dat er geen voorafgaand verlof nodig is om gedachten of gevoelens te openbaren, maar dat is wel behoudens ieders maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ieder mens heeft grondrecht op eer en een goede naam. Dat staat onder meer in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (artikel 8).
Amadea
een jaar geleden
Een opzettelijke belediging (aantasting van eer en goede naam) is inderdaad strafbaar volgens art. 266 WvS. De vraag is echter of iemand duiden met zijn of haar seksuele geaardheid een belediging is. Mij lijkt het dat een dergelijke duiding door een rechter niet als belediging wordt beoordeeld.
Vrijheid van meningsuiting is geregeld in art. 7 van de Grondwet. Volgens dat artikel gaat het om het openbaar maken van gedachten of gevoelens. Het gaat in dit geval niet om gedachten of gevoelens en ook niet over het openbaar maken daarvan.
Belediging is vastgelegd in art. 261-271 WvS. Art. 261 is hier wellicht het meest van toepassing.
Toegevoegd op 23 januari 2023 13:03: tekst
een jaar geleden