Mijn dochter is doorgereden nadat ze een auto had geraakt in mijn auto, ik kreeg nu een brief dat IK verdacht was van doorrijden na ongeval. Wat nu?

Mijn dochter heeft een geldig rijbewijs en er is maar weinig schade aan de auto's

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hebt ge een alibi (waar was je op het moment) en heb je personen die het kunnen bevestigen
paulus811
9 jaar geleden
Er is maar weinig schade....Hoezo? Is je dochter expert? Ik kan laaiend worden op mensen die jouw eigendommen vernielen en proberen anoniem onder de gevolgen daarvan uit te komen. Als rij je mijn hele auto in puin, geen probleem. Maar handel wel de schade netjes af.
bamibal
9 jaar geleden
+ paulus811
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uw dochter heeft een misdrijf gepleegd en zou voor de (politie)rechter moeten voorkomen, wat kan leiden tot een fikse geldboete en of taakstraf + aantekening op het strafblad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Er is maar weinig schade aan de auto's" Dat is dan fijn voor u en uw auto. Een simpele kras of klein deukje laten wegwerken kan zo een paar duizend euro kosten, als de eigenaar van de andere auto het weer picobello in orde wil hebben. Ook weinig schade kan duur uitpakken. De eigenaar van die auto heeft gewoon recht op volledig herstel van de schade en vergoeding van de kosten. Wat nu? Neem samen met uw dochter contact op met de politie en met de verzekering. Die kunnen bepalen wat in uw geval het vervolg zal zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat dochter een geldig rijbewijs heeft, is niet van belang. Ze heeft een ongeval veroorzaakt, dat is wat telt. En ze is daarna botweg doorgereden, dat is wat heel zwaar telt. Dat er weinig schade aan de auto's is, is evenmin van belang. Er was een ongeval en daarbij is schade ontstaan, dat is wat telt. En ze is daarna doorgereden, dat is wat heel zwaar telt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In elk geval vind ik dit asociaal gedrag. Ze had toch even een briefje met haar telefoonnummer etc. onder de ruitenwisser kunnen steken?

Het beste antwoord

Overtreding van artikel 7 WVW kent veel varianten. De meeste voorkomende is het wegrijden nadat bij het in- of uitparkeren of dat men vindt dat men een andere auto licht heeft geraakt. Toch is ook dit een verkeersmisdrijf. Uiteraard gaat de rechter met een dergelijke overtreding, waarbij alleen blikschade is ontstaan, anders om dan wanneer iemand betrokken is bij een verkeersongeluk waarbij slachtoffers zijn gevallen en doorrijdt.
Strafvervolging had kunnen worden voorkomen als de betrokkene, die de plaats van het ongeval heeft verlaten, zich binnen 12 uur na het ongeluk alsnog bij de politie meldt. Er moet dan wel sprake zijn van een situatie waarbij de betrokkene zelf de politie belt of aanspreekt. Wie, op het moment dat de politie voor de deur staat, snel opbiecht te zijn doorgereden na een aanrijding, of de brief krijgt zich te melden is te laat.
Voor dit misdrijf kan een boete tot € 4500,- worden opgelegd en gevangenisstraf tot drie 3 maanden. Ook kan de rechter een rijontzegging van maximaal vijf jaar opleggen. Is er sprake van recidive dan kan die ontzegging van de rijbevoegdheid zelfs maximaal tien jaar duren.
U vraagt: Wat nu?
Lijkt mij duidelijk, maak de zaak niet erger dan die al is. In de brief staat precies waar en wanneer u zich dient te melden. Doe dat samen met uw dochter zo snel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan zul je moeten melden dat je dochter heeft gereden en die heeft dan een groot probleem
Aangezien je een brief hebt gehad zijn er getuigen en/of videobeelden dus simpel zeggen dat je er niet bent geweest gaat niet werken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat ze gewoon een brief sturen naar het desbetreffende adres waar het kenteken staat geregristeerd
tinus1969
9 jaar geleden
Precies, maar onder NL recht ben jij als kentekenhouder verantwoordelijk, tenzij je aangifte doet van diefstal, of een getekend huurcontract vd auto kunt laten zien.
r zit dus weinig anders op dan dochterlief erbij lappen.
ronron1212
9 jaar geleden
joostelk logisch dat ze dat doen daar woont de eigenaar van de auto en die is verantwoordelijk.
In de brief staat over het algemeen een zgn BVH nummer. Neem contact op met 0900-8844 en geef het nummer door. Zij kunnen u dan in contact brengen met of doorverbinden met de behandelend agent.

Hij zal dan uw verklaring vastleggen in het systeem en vervolgens uw dochter ontbieden voor hetzelfde strafbare feit. Het kan ook zijn dat u nog op verhoor moet komen waarna u kunt verklaren dat uw dochter de auto had.

Verlaten van de plaats van een ongeval is een misdrijf. Het is niet strafbaar indien binnen 24 uur op eigen initiatief de dader zich aangeeft bij de politie (voordat die op de stoep staat dus). Gezien het feit dat u een brief gehad heeft is die termijn al verlopen en zal de aangifte dus verder in behandeling genomen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij sterk dat men verdachte doorverbindt met de behandelend agent. DarkPr heeft schriftelijk de uitnodiging voor verhoor als verdachte thuisgekregen. Het is aan geadresseerde of er wel of geen gehoor aan wordt gegeven.
Telefonisch contact zoeken via het BVH (Basisvoorziening Handhaving) - waarschijnlijk al geregistreerd in de BVN (Basisvoorziening Netwerken) heeft weinig zin.