Boetes zijn wettelijk vastgesteld en dus mag een agent van politie daar niet over gaan onderhandelen.

Wèl kan hij een zogeheten politiesepo geven. Dat is een waarschuwing.

Hij kan dus kiezen uit: Een boete of geen boete en verder niets.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, de hoogte van de boetes is officieel vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou wat zijn, onderhandelen over boetes. Een politie agent mág niet onderhandelen. Hij/zij zou beschuldigd kunnen worden van corruptie bijvoorbeeld.

"We staan hier niet op de markt" uitte een politie agent eens in een aflevering van "Wegmisbruikers" waarin een aangehouden persoon ook wilde onderhandelen over de boete.

Het zou logischerwijze ook geen eerlijk systeem zijn. Denk je de situatie's maar en in. Dus het antwoord op je vraag is, nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een + voor je duidelijke antwoord als tegenhanger van een m. i. onterechte -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u ;-)
Nederland is niet zo'n corrupt land. Dus; nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat? Snappum ff niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je Nederland een corrupt land vind, dan begrijp ik waarom je hem 'effuh niej snapt'.
nee, een agent is geen marktkoopman.

soms zien ze wel boetes door de vingers, maar de bedragen van boetes zijn vastgesteld

(bij de link bedragen mbt verkeersovertredingen)

Toegevoegd na 58 seconden:
sh##t, zie nu dat de marktkoopman eerder is benoemd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je voor...die agenten zouden nergens meer aan toekomen als je over de hoogte van een boete een discussie zou hebben...

Gelukkig voor hen werken ze met vaste tarieven. Elke overtreding staat voor een vastgesteld geldbedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over boetes kan best onderhandeld worden, maar alleen bij de rechter. Dat onderhandelen vindt vooral plaats tussen advocaat en procureur.
Het bedrag dat een agent uitschrijft is een vaststaand schikkingsvoorstel waarmee je voorkomt dat je voor de rechter moet verschijnen. De agent heeft daar dus geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij nóemen ze dat geen "onderhandelen". Maar gewoon het "bepalen" of "vaststellen" van de hoogte van de boete. Geen onderhandeling, want ook in de rechtbank, wordt niet onderhandeld, ook daar is het geen "markt".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar daar kan je wel terecht met je verzachtende omstandigheden (Ja; ik reed 150 op de snelweg maar mijn vrouw was aan het bevallen); waar zeker rekening mee gehouden kan worden.
Je heb ook een app boetebase staan alle prijzen van boetes in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een agent kan niet onderhandelen over een boete, maar het vergrijp wel anders beoordelen en zo een andere boetje of waarschuwing geven. Met losse handen en zonder licht fietsen en daarbij geen richting geven, kan gewoon 20 EUR voor het achterlicht kosten, maar wellicht ook een artikel 5 zijn...