Mag de getuige van je huwelijk een Buitenlands paspoort hebben? Dus de getuige woont niet in Nederland Mag dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7K

Antwoorden (2)

Ja dat mag! Das geen probleem. Wel willen ze het van te voren graag even weten bij de burgelijke stand, en ze raden altijd aan om een reserve getuige te hebben, mocht de getuige op een of andere manier verhinderd zijn (aswolk boven ijsland ofzo dat hij niet kan vliegen, probleem met visum...je weet het niet :p) Maar als je gewoon zorgt dat de getuige al paar dagen van te voren in nederland is, loop je nauwelijks meer risico dan met nederlandse getuige (die kunnen ook ziek worden ofzo). Buitenlandse getuigen komt vaak voor op een huwelijk, is geen enkel probleem!

Toegevoegd na 5 minuten:
O ja, het kan zijn dat de gemeente een kopie van het paspoort wil (om de namen op de juiste schrijfwijze in trouwakte te hebben) maar vaak is een kopie via email voldoende, maar overleg dit goed met je gemeente!. Als je googled op 'buitenlandse getuige huwelijk' krijg je veel andere mensen hun ervaring met een getuige uit het buitenland. En ik weet eigenlijk alleen zeker voor Nederland dat het mag, het kan zijn dat het in Belgie anders ligt, ik weet niet waar jij woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je duidelijke antwoord Het gaat om een neefje uit Amerika Hij komt een paar dagen voor het huwelijk hierheen maar hij verstaat geen Nederlands Is dat geen probleem dan? Hij kan dan ook niet lezen wat hij moet tekenen Of vertalen ze dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Rinke. Hier nog even de letterlijke tekst: Getuigen verplicht bij huwelijk Voor een rechtsgeldig huwelijk is de aanwezigheid van meerderjarige getuigen bij de trouwerij verplicht. Dit mogen minimaal 2 en maximaal 4 getuigen zijn. U mag zelf bepalen hoe u het aantal getuigen over de partners verdeelt. Hun volledige namen en adressen moeten worden opgegeven bij de aangifte. Gaat u door bijzondere omstandigheden, zoals ziekte en detentie, trouwen op een locatie die niet door de gemeente is aangewezen, dan zijn 6 getuigen verplicht. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-regel-ik-een-huwelijk.html#anker-getuigen-verplicht-bij-huwelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@minimini, ik weet niet hoe dat met vertaling zit, dat zou je even moeten vragen als je aangifte doet van je huwelijk. Maar het lijkt me dat de rest van de dag er ook iemand bij is die alles voor hem vertaald? (Saai feestje anders voor hem, hihi), dus dan is kleine moeite even dat te ondeteken stukje te vertalen,daar is tijd en ruimte zat voor, zeker als ambtenaar het van te voren weet. Enige voorwaarde is dat hij meerder jarig is, en niet gezocht wordt voor criminele activiteiten door nederland of een land waar we uitleveringsverdrag mee hebben ;-) verder is het echt geen enkel probleem. Ik wens je een super mooie huwelijksdag en een heel gelukkig huwelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mesher: bedankt voor de plus en de toevoeging :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Die plus raak je niet meer kwijt :-) Maar ik heb toch nog iets te zeuren: je schrijft over meerderjarigheid, en criminele activiteiten. Is het niet vreemd dat een overheids-site daar niet over spreekt? Dus zou dat wel zo zijn? Ik heb weleens gehoord, dat je in geval van heel hoge nood, je ook een drugsdealer van de straat kunt plukken om getuige te zijn. Hij zal alleen een naam en adres moeten hebben........wat denk jij?
Utrecht
12 jaar geleden
Een beetje bereidwillige ambtenaar zal de huwelijksvoltrekking vertalen. Toen mijn niet-Nederlandstalige collega trouwde ging de plechtigheid in zowel Nederlands als Engels. Ook de getuigen waren niet-Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mesher, je mag best een nederlandse crimineel zijn ja, dat heb ik ook wel eens gehoord ;-) geen getuige mogen zijn zij die niet meerderjarig zijn, die door een geestelijke beperking niet als meerderjarig kunnen worden beschouwd ookal zijn zij boven de 18 (dus bijvoorbeeld 20 maar denkvermogen van een kind van 4), en die illegaal in Nederland verblijven. Op het moment dat jij internationaal geseind staat heb je dan toch een probleem ;-) tenminste, dat was wat de ambtenaar mij vertelde op het enige huwelijk met een buitenlandse getuige waar ik getuige bij was, en dat lijkt me best logisch ;-) maar laten we er van uitgaan dat MiniMini's familie geen zware criminele zijn...haha ;-) O ja, en over meerderjarigheid wordt als het goed is wel degelijk gesproken! (Maar ja, met de overheid weet je het nooit he...) Maar dit geld ook voor getuige met nederlandse nationaliteit, Je moet perse minimaal 18 zijn.
Ja dat mag. Mijn zwager was getuige bij mijn huwelijk en die heeft een Duits paspoort en woont daar dus ook. Dit was voor het huwelijk voor de wet als ook het kerkelijk huwelijk geen probleem.