kan je de verkoopmakelaar aansprakelijk stellen?

zes jaar geleden samen met een ander stel hebben wij 1 huis gekocht
vooraf vooronderzoek gedaan bij makelaar en gemeente
makelaar vertelde dat wij hier (na verbouwing) met 2 gezinnen konden wonen
ambtenaar vertelde ook dat dit kon mits er maar een tussendeur in de woning zat na verbouwing( helaas is dit mondeling gegaan en de ambtenaar weet van niets meer

nu blijkt dat we hier volgens handhaving hier illegaal met 2 gezinnen wonen
(blauwgroene mantel) en moeten binnen 2 jaar hier weg

is het de taak niet van een makelaar om in bijzondere situaties zoals deze het bestemmingsplan te raadplegen ?

en kunnen wij de makelaar hiervoor aansprakelijk stellen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Ivana
8 jaar geleden
Als alles mondeling is gegaan, heb je geen poot om op te staan. Als je schriftelijke bevestiging hebt van de uitspraak van de makelaar, heb je misschien nog kans bij een mogelijke rechtzaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"nu blijkt dat we hier volgens handhaving hier illegaal met 2 gezinnen wonen
(blauwgroene mantel)"
Handhaving van wat ? Volgens welk wetsartikel of welke verordening ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
betreft de afdeling handhaving van de gemeente in het bestemmingsplan staat dat wij in een blauwgroene mantel wonen en dat er geen 2 gezinnen op 1 adres mogen wonen wij hebben wel 2 huisnummers 3 en 3a maar geen perceelsplitsing
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan dat er sprake is van een aanschrijving en dat daartegen bezwaar gemaakt kan worden. Dat kan nog wel eens een langdurige kwestie worden.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
helaas kunnen we geen bezwaar maken maar langdurig word t wel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is : "wonen binnen de groenblauwe mantel".
De agrarische sector is daar een belangrijke gebruiker van de grond.

Antwoorden (1)

De algemene richtlijn waarbij in zulke zaken naar moet worden gekeken is of de makelaar de zorgvuldigheid heeft betracht die van een redelijk handelend en redelijk bekwaam makelaar mag worden verwacht.
Dat er een bestemmingsplan is wil daarmee niet automatisch zeggen dat de makelaar is te kort geschoten in zijn zorgvuldigheid. Maar de omstandigheden kunnen bij u dusdanig zijn dat de makelaar wel van het bestemmingsplan van dat huis op de hoogte had moeten zijn. Maar voor een diepgaand oordeel over een dergelijk zaak dient u advies te zoeken bij een advocaat of juridisch gespecialiseerd iemand, waarbij eventueel de rechter pas uitsluitsel over kan geven.
Hieronder een overweging uit een rechtzaak waarbij géén tekortkoming van makelaar en notaris was (maar dat kan in uw geval dus anders blijken):

"Aangezien de notaris en de verkopend makelaar - die evenals de verkoper destijds niet bekend waren met de dienstwoningbestemming en de bouwplannen van koper - geen redenen hadden om aan te nemen dat op de woning de bestemming dienstwoning zou kunnen rusten, bestond er voor hen geen aanleiding om het bestem­mings­plan te raadplegen of koper erop te wijzen onderzoek te doen naar de bestemming van het pand."

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBROT:2013:6012
erotisi