Wanneer krijg ik een VOG ?

In 2006 heb ik een strafblaf voor diefstal gekregen ( heel stom/kinderachtig oorbellen gejat bij de v&d) erna/ervoor ben ik nooit meer in aanraking geweest bij politie.

Ik heb daarvoor een boete gekregen maar had daar geen geld voor dus vervolgens een taakstraf gekregen van zoveel uur alleen die heb ik nooit gedaan en een hele tijd later ( 1 jaar ong) heb ik zelfs een aantal dagen ervoor in de gevangenis ervoor gezeten. ( omdat ik dus die waarschuwingen negeerde)

Nu is mijn vraag kan ik nu zo'n 6 jaar later een VOG krijgen?
Kijken ze alleen naar het strafbaar feit( die oorbellen gejat of kijken ze ook dat je die dagen in de gevangenis hebt gezeten> de straf zelf? of telt dan alleen de eerste 'straf' bv die boete van 160 euro of wat het eigenlijk was.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat over een over werk in de thuiszorg /mbo opleiding waarvoor je die nodig hebt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het COVOG beslist namens de minister van Veiligheid en Justitie of u een VOG krijgt. Bij het onderzoek wordt 4 jaar teruggekeken. Als uw VOG wordt geweigerd, kunt u bezwaar maken volgens de Algemene wet bestuursrecht. Binnen 2 tot maximaal 4 weken na ontvangst van uw aanvraag, wordt een beslissing genomen. Met vragen over de voortgang van uw aanvraag, kunt u contact opnemen met het COVOG.

Nu kan je dus een Verklaring omtrent het gedrag krijgen. het is meer dan 4 jaar geleden dat je voor het laatst in aanraking bent gekomen met politie/justitie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er wel sprake van strafbaar gedrag, dan beoordeelt het COVOG of dit gedrag een belemmering vormt voor het doel waarvoor de VOG is aangevraagd. Een taxichauffeur die een VOG aanvraagt en meerdere keren is veroordeeld voor het rijden onder invloed krijgt de verklaring waarschijnlijk niet. Dit geldt ook voor een boekhouder die veroordeeld is voor fraude. Een boekhouder die veroordeeld is vanwege rijden onder invloed, heeft wel weer een kans dat hij de verklaring krijgt. Binnen 8 weken na de ontvangst van uw aanvraag, neemt het COVOG een besluit. staat verder niks op die site over de invloed van een strafblad op het verkrijgen van het VOG
Het ligt er denk ik ook aan hoe oud je destijds was. Ik kan me voorstellen dat het anders is als je onder de 18/16 jaar bent dan wanneer je volwassen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het verstrekken van een VOG wordt ook gekeken waar hij voor bedoelt is. Bijvoorbeeld; Als je een lading ernstige verkeersdelicten op je naam hebt staan en je hebt hem nodig voor een sollicitatie als chauffeur dan heb je een probleem. Maar als je soliciteert als leraar dan zijn die verkeersovetredingen niet relevant en krijg je hem gewoon.