Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er objectieve maatstaven die de effecten aantonen van de huidige manier van denken over gezondheid (voeding, milieu, beweging...)?

Ik bedoel: toen ik jong was, was er in onze contreien nog weinig of geen bewustzijn over de schadelijkheid van roken, uitlaatgassen (van auto’s enz.), kleurstoffen, pesticide, het belang van bewegen, stress etc.
Nu is dat bewustzijn er wel. Natuurlijk past niet iedereen hierdoor ook zijn levensstijl aan, maar er zijn toch heel wat mensen die dat wel doen.
Zijn er (objectieve) maatstaven waarmee men de gevolgen van deze veranderde houding op gezondheid kan aantonen (positief of negatief)? Zo ja, welke? En welke conclusies zijn hieruit getrokken?
Met objectieve maatstaven bedoel ik bv. gevolgen op vlak levensverwachting maar ook op vlak van "gezonde" jaren (dus niet alleen hoe oud men wordt maar ook hoe lang men gezond blijft), aanwezig zijn van bepaalde ziektes/syndromen enz.

Toegevoegd na 1 minuut:
met "vroeger" bedoel ik de jaren 60/70.

7 jaar geleden
21

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, er zijn objectieve maatstaven die de effecten aantonen van de huidige manier van denken over gezondheid. Deze maatstaven zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en kunnen worden gebruikt om de gezondheid van een persoon te beoordelen. Deze maatstaven omvatten voeding, milieu, beweging, stress, slaap, lichaamsbeweging en andere gezondheidsfactoren.
(Lees meer...)
Bronnen:
2 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding