Wanneer mag de politie iemand vorderen?

In het bijgevoegde filmpje zegt een van de aganten dat ze de jongens zal gaan vorderen. Maar wanneer of in welke situaties mag de politie dat doen?

In dit geval willen de jongen schijnbaar filmen op de openbare weg (ik meen dat dat normaalgesproken gewoon mag), kunnen ze dat altijd verbieden? Meer algemeen, mag de politie mensen altijd vorderen iets niet te doen wat normaal wel mag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
12.8K

Antwoorden (4)

Het vorderen mag volgens mij als de agent dat noodzakelijk vind, weliswaar moet je wel een grondige reden(en) hebben om dit te motiveren. Een agent mag nu eenmaal meer dan een burger, omdat hij meer bevoegdheden heeft. Hij mag daar overigens geen misbruik van maken.

In dit geval klopt het dat je mag filmen op de openbare weg. Maar met welk doel gebeurd dit?? Het lijkt op treiteren en uitdagen van die jongelui. De politie weet dat dan ook en maakt hier gebruik van haar bevoegdheden om te vorderen. Misbruik of gebruik?

Ik denk dat zij die jongelui vordert om weg te lopen van de situatie. Immers de politieagenten waren bezig met geloof ik een alcohol controle. Als je dan alle aandacht op eist door te gaan filmen dan wordt het werk van de agenten er niet beter of veiliger op. Als ze net door jouw getreiter zijn afgeleid en zij missen net iemand die teveel heeft gezopen en zich daarna te pletter rijdt of anderen, dan is dit te scharen onder een vooruit ziende blik. In die gedachtegang moet je het denk ik zien.

Burgers zouden meer respect moeten hebben voor het werk van agenten. Helaas denken steeds meer mensen daar anders over. Agenten controleren de samenleving of die zich aan de wet houdt. Dat hebben we met ze allen zo afgesproken....

Als burgers nou ook nog eens gaan vertellen wat agenten moeten doen en hoe, dan lijkt me dat geen veilig idee. Dan zou het heel snel een anarchistisch zooitje worden, denk je niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als burgers nou ook nog eens gaan vertellen wat agenten moeten doen en hoe, dan lijkt me dat geen veilig idee. Dan zou het heel snel een anarchistisch zooitje worden, denk je niet?" Ook agenten moeten zich aan de wet houden, ze hebben wel andere bevoegdheden, maar iedereen staat natuurlijk vrij om aan te geven dat hij constateert dat een agent buiten de wet opereert. In dit geval bijvoorbeeld had de agente haar dienstnummer bij opvraging gewoon bekend moeten maken (althans als zij de jongens aangesproken heeft).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Legitimeren volgens de politie wet moet automatisch als ze in burger zijn, zijn ze dat niet dan hoeft het alleen desgevraagd. Maar legitimeren hoeft niet als ze de situatie geen mogelijkheid bied om te legitimeren. Denk aan een aanhouding met geweld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval had ze dus gewoon kunnen dus moeten legitimeren/dienstnummer geven, toch?
Een agent van politie of marechaussee mag een een vordering opleggen (bevel geven tot) als er gevaar dreig, veiligheid van derde in het geding komt, de openbare orde (dreigt) verstoord wordt, om een wetsovertreding te beëindigen.

Ook een staandehouding is een vordering.

Indien een agent iets vordert zal deze gegronde reden voor de vordering moeten hebben, in dit specifiek geval is het moeilijk te zeggen of er sprake is van verstoring van de openbare orde, we weten de aanleiding niet waarom personen over zijn gegaan tot het filmen van de politieactie.

Het zich op een dusdanige wijze ophouden bij een alcoholcontrole kan een bedreiging zijn voor de openbare orde, naast de politieagentes kunnen ook diegene die gecontroleerd worden aanstoot nemen aan het filmen.

Echter ook een politieagent zal zijn vordering moeten kunnen onderbouwen en mag dus niet zomaar iets verbieden wat volgens wetgeving is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een staandehouding (52 SV) is geen vordering maar een dwangmiddel. Een verdachte is dan ook niet verplicht te blijven staan en mag dus weg lopen zonder niet te voldoen aan bevel of vordering. Wordt hij vastgehouden dan mag hij zich ook weer niet verzetten (180 SR).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een staandehouding is in eerste aanleg een vordering, persoon wordt namelijk gevorderd om mede te werken aan zijn "opbrenging".
De politie mag iemand vorderen iets te doen als dat voortkomt uit enig wettelijk voorschrift. Dat betekend dus dat een agent niet zo maar iemand mag vorderen weg te gaan maar dat daar een reden voor moet zijn.

Het belemmeren van ambtshandelingen, zoals het uitvoeren van een alcoholcontrole, valt daar onder. Tevens zijn er in de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV) van veel gemeentes ook stukken over wanordelijkheden en het verstoren van de openbare orde. Deze laatste stukjes worden vaak gebruikt op horecapleinen om lastige personen het plein af te sturen.

Om in te gaan op bovenstaand filmpje is het mij niet helemaal duidelijk waarom er gevorderd zou gaan worden maar daarbij hebben we maar een heel klein beeldje van een situatie die waarschijnlijk veel langer heeft gespeeld.

Als je gevorderd wordt heb je je te verwijderen. Je hebt niet het recht om te weten waarom je gevorderd wordt. Die discussie wordt op dat moment niet aan gegaan... Helemaal niet met dronken uitgaanspubliek.
Voldoe je niet aan deze vordering dan zal je aangehouden worden en zal je op het bureau alsnog wel horen waarop de vordering gebaseerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is dit weer een filmpje waar slechts de helft van het verhaal te zien is. We weten de aanleiding niet en speculeren over de reden van de vordering heeft dan ook totaal geen zin ;) Dit hoeft dus helemaal niets te maken te hebben met het filmen.