Kun je gebruikmaken van Nederlandse documenten wanneer je je uitgeschreven bent in Nederland.

Sinds augustus 2012 heb ik een aanvraag gedaan bij gemeente Antwerpen en woon sindsdien ook daar. Per 1 februari 2013 krijg ik pas een verblijfsvergunning. Bij de gemeente waar ik in Nederland woonde, heb ik me nog niet laten uitschrijven.
In welke gevallen kan ik de Nederlandse documenten blijven gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tóch nodig als je langer dan 90 dagen in België verblijft!

Het beste antwoord

Je hebt een verblijfsvergunning nodig om in Antwerpen te wonen, maar als ik het goed lees je bent Nederlander, en beide landen maken deel uit van de Schengenruimte, dus is er sprake van vrij verkeer van burgers.

Het is wél van belang voor straks dat je goed regelt en laat registreren in welk land je woont en waar je werkt, dit i.v.m. met het laten uitbetalen van je AOW, en vanwege verzekeringstechnische kwesties.

In principe heb je in de tussentijd géén extra papieren nodig, en mag je overal legitimeren met een Nederlands paspoort of ID-kaart. Je mag ook rijden met een Nederlands rijbewijs, enz.
Wel is het verplicht om bij inschrijving in een gemeente in een andere lidstaat om je uit te schrijven van je gemeente in NL. Een dubbele inschrijving is een overtreding waarvoor je flink beboet kan worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben al jáááren ingeschreven in NL, en toch gebruik ik nog altijd en overal mijn Spaanse ID en paspoort, simpelweg omdat ik geen NL nationaliteit heb.
En ze blijven gewoon geldig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel helder!