Welke functie heeft de plaatsnaam aan het begin van een persbericht/nieuwsartikel?

Nu ook weer op nu.nl: een artikel over een geval in het Friese Jubbega maar de plaatsnaam aan het begin van een artikel is Amsterdam. Waarom Amsterdam en niet Jubbega??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt hele goede vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, thanks!

Het beste antwoord

Dan komt hier het lange antwoord:

Voor in een bericht (of verslag) staat de plaatsaanduiding (de dateline) en wordt aangegeven wie de maker van het bericht is (de creditline). Dat kan een eigen verslaggever zijn, maar ook het persbureau waarvan het bericht afkomstig is.

Voor het noemen van van namen boven artikelen gelden per krant verschillende afspraken, die doorgaans in het stijlboek van de krant staan.

In de dateline wordt in ieder geval de plaatsnaam en bij sommige kranten de datum of de dag vermeld.

Welke plaats staat er in de dateline? Er zijn een paar mogelijkheden. De in de dateline genoemde plaats is de plaats van de "afzender". Buitenlandse correspondenten volgen die gewoonte nog trouw. De correspondent van een Nederlandse krant in Parijs zal Parijs in de dateline noemen, ook als hij zin bericht over een gebeurtenis buiten deze stad in Parijs schrijft (bijvoorbeeld aan de hand van berichten uit Franse kranten). Vaal wordt echter in de dateline de plaats genoemd waar het gebeurde zich heeft afgespeeld. Als de redacteur van de Leeuwarder courant een bericht schrijft over een brand in Harlingen, zal hij Harlingen in de dateline zetten, ook al schrijft hij het bericht in Leeuwarden. Bij een verslag is dat anders. De redacteur mag niet de schijn wekken dat hij voor het stuk over drugs naar Bangkok is gereisd, terwijl hij de Nederlandse grens niet over is geweest.

Komt de informatie voor een bericht uit meer dan één plaats, dan staan er vaak ook meer plaatsen in de dateline. Drie plaatsnamen is wel het maximum

SAMENGEVAT: Als de journalist niet ter plekke is geweest, mag hij/zij deze schijn niet ophouden en zal hij dus de plaats waar het artikel is geschreven opschrijven als plaatsnaam. Dit komt vaak voor als het bericht bijvoorbeeld afkomstig is van het ANP.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die plaats geeft aan waar het bericht is opgesteld. En dat is nou eenmaal vaak bij een persbureau in Amsterdam.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet altijd dus maar het klinkt wel aannemelijk. Zie het andere antwoord...
AWM
13 jaar geleden
Mja, ik vind dat ik dicht in de buurt kom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad maar het gaat dus net niet altijd op. Toch bedankt voor je antwoord!