Mag een autorijbewijs worden ingevorderd na ovetreding op een snorfiets?

Mijn neef is aangehouden met te veel alcohol op terwijl hij op een snorfiets reed. Zijn autorijbewijs is nu ingevorderd, maar mag dit als je niet wordt aangehouden in een auto maar op een snorfiets? Het rijbewijs is tenslotte behaald voor het besturen van een auto en met dat voertuig is de overtreding niet begaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
14.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dronken op een snorfiets gaat rijden,
deelnemen aan het verkeer,
anderen in gevaar brengt............. (dat je jezelf dood kan rijden is niet zo relevant) wie zegt dan dat je een dergelijk onverantwoordelijk
gedrag ook niet hebt in of op een ander voertuig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies wat Momopoyolo zegt. Zodra je deelneemt aan het verkeer (fiets, brommer, snorfiets, auto, vrachtwagen, etc..) en teveel hebt gedronken, ben je in overtreding. Om je dus (tijdelijk) niet deel te laten nemen aan het verkeer, kunnen ze al je rijbewijzen invorderen. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat dit ook is gebeurd bij voetgangers (die al bekend stonden bij de politie). Iedereen weet het en als het zover is houd iedereen zich van de domme. Neem een taxi, openbaar vervoer of laat je rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel simpel: geen rijbewijs = geen bevoegdheid om te rijden op/in dingen waar je een rijbewijs voor nodig hebt.
Aangezien álles op 1 pasje/papiertje staat, kan je geen categorie rijbewijs kwijtraken ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat mag was gister nog in wegmisbruikers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas wel. Een vriendin van me is een paar maand geleden aangehouden omdat ze aangeschoten op een gewone fiets (!!!) zat. Moest ze geen rijbewijs hebben gehad, was ze er met een waarschuwing of boete vanaf geraakt. Omdat ze al een rijbewijs had, is ze voor de rechter moeten komen (!!!). Daar heeft ze een paar weken rijverbod gekregen (rijbewijs ingetrokken) een absurde boete en twee jaar voorwaardelijk vrij (!!!). De absurditeit spreekt boekdelen, niet?

Het beste antwoord

Dat is een interessante juridische kwestie die de afgelopen weken toevallig speelde rond het ingevorderde rijbewijs van een fietser. Ik neem aan dat in het geval van een snorfietser hetzelfde geldt. Komt het bericht:

"Negen van de vijfentwintig politiekorpsen nemen soms het rijbewijs in van fietsers die te veel hebben gedronken.

De wet schrijft echter voor dat dit alleen mag als een motorvoertuig wordt bestuurd.

Agenten mogen het rijbewijs niet invorderen van iemand die dronken die op zijn fiets zit, bevestigt het Openbaar Ministerie maandag in het Nederlands Dagblad.

Toch is dit gebeurd bij de korpsen Brabant Zuidoost, Drenthe, Flevoland, Gooi- en Vecht-streek, Groningen, Limburg-Zuid, Twente, Utrecht en Zaanstreek-Waterland. Zij staan volgens de krant ook achter dit beleid.

Wet

De korpsen interpreteren de wet verschillend. Het ene korps beroept zich op artikel 8 van de Wegenverkeerswet en stelt op basis daarvan dat het rijbewijs mag worden geconfisqueerd. Andere korpsen kijken verder naar artikel 164, dat voorschrijft dat dan wel sprake moet zijn van een motorvoertuig.

Dat negen korpsen zeggen dat het wel mag, verbaast Ernst Koelman van het verkeersteam van het landelijk parket. "Er zijn dus korpsen die slecht geïnformeerd zijn over de Wegenverkeerswet of die de regels anders interpreteren", zegt hij in het ND.

OM

Volgens diverse korpsen mag het rijbewijs wel worden ingenomen, maar bepaalt het Openbaar Ministerie of en wanneer het rijbewijs wordt teruggegeven. Alle korpsen benadrukken dat dit uitzonderlijke gevallen zijn, die maar enkele keren per jaar voorkomen.

De Raad van Korpschefs zegt dat dit niet uitmaakt. "Waar het om gaat is dat de vordering van het rijbewijs in dit geval een onrechtmatige strafvordering is. Daar zouden alle korpsen van op de hoogte moeten zijn", zegt een woordvoerder in de krant.

Er is wel een uitzondering op de regel. "Wanneer de verdachte een alcoholverleden heeft, dan is de politie wel gerechtigd om het rijbewijs in te nemen. Dit gebeurt dan op basis van recidive."

Datum van het bericht: 09-07-2012.
Motorvoertuigen =
Alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan over spoor te worden voortbewogen.

Een snorfiets is (dus) geen motorvoertuig.

Toegevoegd na 11 uur:
Correctie: snorfiets = motorrijtuig (geen 'motorvoertuig'), bron gebruikt verkeerde wettelijke begrip. Bij dronken rijden op motorrijtuig mogen alle rijbewijzen worden ingevorderd.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fout. Een snorfiets is een rijbewijsplichtig motorvoertuig en een fiets niet. Daar zit het verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad fout, een fiets is niet rijbewijsplichtig en dus mag je rijbewijs niet ingenomen worden bij dronken fietsen. Een snorfiets vereist rijbewijs AM, bij dronken rijden op een snorfiets kun je al je rijbewijzen kwijtraken.
Computoon
11 jaar geleden
Kijk de wet erop na. Een snorfiets is WEL rijbewijsplichtig maar het is GEEN motorvoertuig (althans: wettelijk niet.)
Computoon
11 jaar geleden
Om het verder aan te vullen: In de "Aanwijzing inzake de invordering van rijbewijzen" (
geldend op 08-07-2012) staat:
"De wetgever heeft geen koppeling aangebracht tussen het besturen van een bepaald motorrijtuig en het daarvoor eventueel benodigde rijbewijs. Daarom kan de vordering tot overgifte worden gedaan ten aanzien van de bestuurder van elke categorie motorrijtuigen." Een snorfiets is wél een motorrijtuig. Daarom ook maar eens gekeken in artikel 164 van de Wegenverkeerswet 1994: "Artikel 164

Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs. " Dan is, in tegenstelling tot mijn antwoord, mijn slotconclusie:
- bij rijden onder invloed op een snorfiets mogen alle rijbewijzen worden ingevorderd én:
- De bron vermeldt een aantal keren het onjuiste begrip, namelijk 'motorvoertuig' waar men 'motorrijtuig' bedoelt. Dat zijn twee verschillende zaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik las dit ook van de week in de krant over die fietser.
Computoon
11 jaar geleden
Wel, 'gewooneengast', misschien was het handig geweest als je eerst het VOLLEDIGE antwoord + reacties zou hebben gelezen voor je een reactie had gegeven. Dan had je gezien dat mijn antwoord niet in één keer tot stand gekomen is, omdat de bron er deels naast zat. Ik had mijn antwoord daarom in zijn geheel kunnen verwijderen maar dan waren ook alle reacties verdwenen. Daarom had ik gekozen voor een aanvulling/correctie. Maar ik wil het graag hier voor je samenvatten:
het antwoord is 'ja': als je dronken een motorrijtuig bestuurt, kunnen alle rijbewijzen worden ingevorderd, ongeacht voor welk motorrijtuig. Zie mijn antwoord, onderste deel. Helaas spreekt de bron verschillende keren foutief van 'motorvoertuig'. Dat heb ik ook toegelicht, in mijn antwoord en in mijn reactie. Een snorfiets is, net als een fiets, geen motorvoertuig en dan zou het vreemd zijn als een rijbewijs voor een motorvoertuig zou worden afgenomen. Als zelfs de 'deskundigen' ernaast zitten (of foutief geciteerd worden) dan wordt het wat lastiger om het juiste antwoord te geven.

Andere antwoorden (2)

Ja dat mag.

Mag ik rijden als mijn rijbewijs is ingevorderd
Rijden is strafbaar, u heeft immers geen rijbewijs. U kunt dan ook als u betrapt wordt een boete of zelfs een gevangenisstraf invoeren. Dit geldt niet alleen voor een auto maar voor elk gemotoriseerd voertuig dus ook een brommer of een tractor

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/19803-rijbewijs-ingenomen-door-de-politie-en-dan.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met teveel alcohol op in het verkeer kan je je rijbewijs kosten, zelfs als je op een fiets rijdt.
Met een snorfiets moet je je rijbewijs tonen en teveel op is rijbewijs ingevorderd.

Misschien kun je met een fiets invordering voorkomen door je niet te identificeren met je rijbewijs maar met een ID kaart.

Daarom, NIET aan het verkeer deelnemen als je te veel op hebt!!!

Zelfs lopend ben je strafbaar als je dronken )of aangeschoten )op straat rondloopt.
Alleen zal men in het laatste geval geen rijbewijs innemen,
omdat je als voetganger geen bestuurder bent.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er blijkt echter geen eenduidigheid te zijn.
Neem daarom het zekere voor het onzekere, een taxi is niet zo kostbaar als het mogelijk kwijtraken van je rijbewijs.
Ook bij een snorfiets is een AM rijbewijs voorgeschreven en je mag drie keer raden op welk rijbewijs dat bijgeschreven is.

Zo zijn tijdens de TT in Assen overal (veel) te snel rijdende
motoren gepakt en zo zijn velen hun rijbewijs kwijt.

Toegevoegd na 13 uur:
zie reacties.