Mijn huisarts declareert 'telefonisch consult' als ik bel voor de uitslag van een onderzoek. Mag dit?

Extra uitleg met een extra vraag:

Ik heb 2 keer naar de huisartsenpraktijk gebeld.
1 keer om te bellen (naar de assistente) voor de uitslag van urine onderzoek (ik moest zelf bellen)
1 keer heb ik gevraagd aan de assistente of zij een verzoek wilt doen bij de huisarts.

Beide keren heb ik de huisarts zelf niet gesproken maar toch declareren zij een telefonisch consult (2x dus), bij mijn zorgverzekering.
Mogen zij dit wel?

Een tweede ding, is dat de praktijk ook kwartaal declaraties doet (wat normaal is, ik ben een patiënt, dat kost geld), maar nou declareren zij ook 1 euro voor 'ouderenzorg'. Ik ben geen oudere.
Wat houdt dit in en mogen zij dit wel?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook zie ik ineens dat ze in april 2016 gedeclareerd hebben voor huisartsenzorg (kwartaal kosten).
Ik zat toen helemaal nog niet bij die huisarts?...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Er zijn declaraties en huisartsenzorg:
Per kwartaal ontvangt de huisarts per ingeschreven patiënt een vast bedrag, ongeacht of de patiënt de huisartsenpraktijk heeft bezocht.
Er is opslag op kwartaaltarief huisartsenzorg: Dit zijn diverse vergoedingen voor speciale afspraken die uw verzekering met uw huisarts heeft gemaakt, zoals kwaliteitsverbetering van zorg in het algemeen.
Er is consult, visite, telefonisch consult, etc: Voor ieder (telefonisch) consult of visite declareert de huisarts/praktijkondersteuner/doktersassistente het daarvoor geldende tarief .
Bijzondere verrichtingen: Voor bijzondere verrichtingen door de huisarts, praktijkondersteuner of doktersassistente (zoals een longfunctiemeting, ECG, chirurgische ingreep of bloeddrukmeting gedurende 24 uur) gelden speciale tarieven.
In bijgaande bron wordt uitgebreid toegelicht wat een huisarts mag berekenen en waarvoor en bij wie er declaraties ingediend mogen worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer de huisartsenpraktijk extra speciaal opgeleid personeel als ondersteuning inzet, dan geldt daarvoor een kleine opslag op het kwartaaltarief per ingeschreven patiënt.

Toegevoegd na 9 uur:
Dit schrijft Huisarts.nl
Een telefonisch consult bij de huisarts kan worden gedeclareerd als dit consult een regulier consult tijdens het spreekuur vervangt. Dat betekent dat er tijdens het telefonisch consult een medische beoordeling moet plaatsvinden. Voor overige zaken die telefonisch worden afgehandeld, zoals het maken van een afspraak of het aanvragen van een herhalingsrecept, worden geen kosten in rekening gebracht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, dit beantwoord mijn tweede vraag.
Weet je toevallig ook het antwoord van mijn eerste vraag?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De huisarts ziet dit waarschijnlijk als een telefonisch consult. Er is voor onderzoek gezorgd en een uitslag genoteerd met alle administratieve handelingen die daarbij horen.
Bij het tweede telefoontje heeft de huisarts u advies gegeven met de assistente als tussenpersoon. U zou er een e-mailtje met de zorgverzekering aan kunnen wagen. U mag zeker kritisch zijn inzake declaraties die bij uw zorgverzekering worden ingediend. Dat is een goede zaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp dat zij dit zien als een consult (ik zie dat niet zo, maar ach) maar als zij MIJ bellen, dan is het geen telefonisch consult, terwijl zij mij tijdens dat gesprek veel meer advies gaven dan tijdens het belletje dat ik zelf moest plegen.
En als ik langs ga? Rekenen ze dan ook een consult? Oke dus ik kan hiermee best naar de zorgverzekering stappen? Bedankt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ytje, u kunt hier zeker naar informeren bij de zorgverzekeraar. Alles wat door een verzekeraar betaald wordt, betalen wij met zijn allen.
http://www.vergelijken-zorgverzekering.net/controle-levert-ruim-een-miljard-op
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartstikke bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over je laatste toevoeging:
Het lijkt mij dat als het een normaal consult vervangt, je dus altijd de dokter zelf krijgt te spreken en niet de assistente, toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ytje, waarschijnlijk valt het telefonisch mededelen van een uitslag door een assistent ook wel onder medische beoordeling.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan snap ik niet waarom ze onderscheid maken tussen zelf bellen en gebeld worden.
Zelf bellen = consult, gebeld worden = geen consult?
Aparte praktijk sowieso hoor haha
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ytje, zelf bellen heeft men grip op, op gebeld worden heeft men niet zelf in de hand. Maar nu het zegt: inderdaad, ik ben twee maanden geleden vier keer gebeld door een specialist van het ziekenhuis voor de uitslag van een onderzoek van mijn man. Ik heb zojuist op de site gekeken, en inderdaad dat is gedeclareerd en niet zo zuinig!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ik vind het ook niet normaal, jammer dat ze dat doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het bij de verzekering neergelegd en zij gaan er iets mee doen, bedankt voor de tips