Kun je een fietsenmaker een fooi geven?

Vandaag gaf ik een fietsenmaker een fooi voor het repareren van mijn fiets, bovenop het verschuldigde bedrag natuurlijk. Mijn indruk was echter dat hij dit niet op prijs stelde. Had ik het niet moeten doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Rieneke1
9 jaar geleden
Tuurlijk kan dat, je hebt het gedaan :)
Het is echter niet zo gebruikelijk, en wellicht wist hij zich niet goed een houding te geven.
Daarom hoef je het nog niet te laten om op deze manier je waardering te uiten, hoewel je een volgende keer ook een welgemeend compliment kan geven voor de reparatie en de goede/snelle service.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag in Nederland altijd een fooi geven, maar het is niet zo gebruikelijk bij de fietsenmaker. In andere landen gelden weer andere regels (in Japan worden geen fooien gegeven, en in de VS altijd en overal zo'n beetje).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat mensen het als beledigend kunnen ervaren....dat is mijn twijfel achteraf.
Rieneke1
9 jaar geleden
landloperxl, je hebt gewoon iets aardigs willen doen en je waardering willen tonen, en daar is niets mis mee.

Het beste antwoord

Nou, nee, niet altijd...

Als je de fietsenmaker in dienst van de eigenaar van de winkel hebt 'getipt',
dan is dat geen probleem, al gebeurt het zelden of 'nooit', dat wel.

Echter als je de fietsenmaker / e.i.g.e.n.a.a.r. van de winkel hebt getipt...
veel mensen zijn [erg] trots en het mag 'ouderwets' zijn of lijken, maar het
is "ongepast" om de BAAS een fooi te geven.

Antwoord : Afhankelijk van omstandigheden, nee, niet altijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij rekende 41 Euro en ik zei: doe maar 45, ik weet niet of hij de eigenaar was, denk het niet maar weet niet zeker. Hij kan het als beledigend hebben ervaren..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@landloperxl : het was van jouw kant een "royaal" gebaar en
de fietsenmaker was so-wie-so al verrast natuurlijk... maar
trek het je niet te veel aan, goed misschien om voor een
volgende keer te onthouden in een andere situatie :-)))