Hoeveel kost een nachtje in het slaaphuis of de daklozenopvang? En voor wanneer moeten ze binnen zijn?

Ik woon in Leiden en ik wordt elke dag wel een keer aangesproken door daklozen of drugsverslaafden met de vraag of ik geld voor het slaaphuis heb. Ze noemen vaak allemaal een ander bedrag en zijn tot 's avonds laat nog op straat. Ik kan het nergens op internet vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.4K

Het beste antwoord

het verschild inderdaad per opvang. de prijzen variëren van gratis tot soms 10 euro. tijden dat je binnen moet zijn zullen ook wel sterk verschillen.

heb echter laatst een onderzoek gelezen van de universiteit van leiden(kan bijna geen toeval zijn) dat 90% van de daklozen die geld vragen zodat ze de nacht kunnen doorbrengen in de dak/thuisloze opvang het geld ergens anders aan uitgeven. ongeveer de helft gaf het geld uit aan nuttige dingen (brood water enz.) de andere helft liep zo snel mogelijk de supermarkt in om goedkope blikken bier te kopen...

daarnaast is Nederland een verzorgingsstaat. als je dakloos bent dan zorgt de staat voor je. dit vaak in de vorm van uitkeringen zodat je je zelf kan blijven voorzien in je basale levens behoefde. als Nederlander in Nederland dakloos zijn is dus vaak een bewuste keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal eens met je laatste opmerking, dakloosheid, een bewuste keuze.
Door een stage, inmiddels jaren geleden, kwam ik erachter dat de meeste daklozen ernstige psychische problematiek hebben en/of een verregaande opeenstapeling van "pech", van een bewuste keuze is vaak geen sprake.

Andere antwoorden (4)

€ 2.80 per nacht in bijvoorbeeld Utrecht, maar sommige gemeenten is het gratis, dit verschilt nogal. Ook als het erg vriest is het vaak gratis

Wanneer ze binnen moeten zijn kan ik niet vinden, dit zal wel verschillen per gemeente en jaargetijde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praktisch; op site van Leger des Heils is info te vinden over vergoeding van Nachtopvang en openingstijden. Meestal is bij opvang ook een maaltijd inbegrepen.

Als na 18:00 wordt aangesproken met verzoek om geld met als argument dat het om nachtopvang gaat, dan klopt het verhaal niet. Maar is dit erg? Geef geld of niet. Het is aan de persoon om daar een 'goede' besteding aan te geven.

Veel dak en thuislozen hebben meerdere complexe stoornissen en, helaas, zijn verslaafd. Vaak hebben ze geen postadres en ontvangen daardoor geen uitkering. Uw kleine bijdrage is hun enige vorm van inkomsten.

Mijn advies: geef na eigen inzicht een kleine bijdrage. Koop een daklozenkrant. Maak kontakt met een vaste verkoper bij station of supermarkt. Een simpel praatje en een tot ziens geeft hem/haar het gevoel dat ze 'er nog zijn'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het verschilt van gemeente tot gemeente. soms is het gratis als je er op tijd bij bent.
overigens krijgen die mensen daar te eten en ook zakgeld, dus bedelen hoeven ze niet (tenzij ze wat te scoren willen hebben natuurlijk)

er zijn mensen die werken voor geld, dan kan je een krantje kopen (dakloze krant) er zijn ook projecten om deze mensen aan het werk te krijgen zodat ze meer inkomsten hebben.
je hoeft je dus niet verantwoordelijk te voelen voor hun slaapplaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom bel je niet even met het opvanghuis bij jou in de buurt? Dan weet je het sneller en zeker. Ik werk bij een daklozenopvang en hier wordt een slaaplijst bijgehouden. Deze gaat naar de gemeente (want de opvang is regio gebonden) en die lijst gaat naar de gemeente. Deze verrekend alles met de dak- thuislozen. Volgens mij wordt je flink voor de gek gehouden! Als het een professionele opvang is, kan je daar ook je beklag doen van de overlast en zouden zij hier i.s.m. ketenpartners iets mee kunnen/moeten doen.
succes!