Hoe moet ik het aanpakken als ik zonder te moeten liegen een baan wil krijgen waarvoor ik niet alle kwalificaties heb?

Als ik een baan zou willen hebben maar ik heb er wel de juiste opleiding voor gevolgd maar te vroeg gestopt ben, dan krijg je vaak van een werkgever niet een eerlijke kans. Wel de opleiding maar niet het A4-tje.
Hier wil ik niet over liegen want ze komen er toch wel een keer achter?
Ik zie dat er een verschil is tussen het verhaal een beetje aandikken tijdens een sollicitatie en keihard over opleidingen, diploma's en ervaringen liegen.
Hoe kan dit het beste aangepakt worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dat is in deze tijd sowieso erg lastig. Omdat op elke vacature zeer veel reacties binnenkomen, kunnen werkgevers kritisch selecteren. Dat betekent dat eerst de sollicitanten die niet alle gevraagde kwalificaties hebben, opzij gelegd worden, en dat de rest ook nogal kritisch beoordeeld zal worden op werkervaring en andere zaken.

In elk geval zou ik nooit zelf benoemen dat je die kwalificatie niet hebt behaald. Benadruk alles wat je wél kunt, en liefst natuurlijk ook de werkervaring en capaciteiten die te maken hebben met de gevraagde opleiding.

Benoem verder waar mogelijk in je C.V. opleidingen die je nooit hebt afgerond op zo'n manier dat je niet direct kunt zien dat je geen diploma hebt behaald. Stel dat je beschrijft dat je van 1990 tot 1996 het VWO gevolgd hebt op school X, dat je vervolgens van 1996 tot 2000 een HBO-opleiding Y hebt gedaan, en vervolgens van 2000 tot 2004 WO-opleiding Z. Zeker als je wel de opleiding voor het aantal jaren volgde dat er gemiddeld voor staat, zullen niet veel werkgevers vermoeden dat je wel de opleiding hebt gedaan, maar dat je geen diploma hebt behaald. Alleen bij opleidingen waarbij bepaalde kwalificaties nodig zijn om de werkzaamheden echt uit te mogen voeren (zoals in de zorg BIG-registratie, of secoren waarin je werkt met gevaarlijke stoffen en daarvoor gecertificeerd moet zijn) kun je natuurlijk niet de werkgever in de waan te laten dat je die hebt terwijl dit niet het geval is. Maar bij veel opleidingen kan iemand die nét niet het diploma heeft behaald, net zo veel als iemand die daadwerkelijk het papiertje heeft. Als je het zo noteert op je C.V. dat je in het midden laat of je nu dat diploma hebt, zal er vrij snel vanuit gegaan worden dat je wel degelijk gediplomeerd bent.

Als er vervolgens tijdens een sollicitatiegesprek naar gevraagd wordt moet je natuurlijk wel eerlijk zijn en vertellen dat je geen diploma hebt, maar op dat moment heb je ook al de kans om een goede indruk achter te laten en te vertellen dat je wel degelijk in staat bent om het werk te doen wat zij van je vragen. Zo kun je in je sollicitatiebrief ook verwijzen naar wat je hebt geleerd in je opleiding ("tijdens mijn opleiding X heb ik al ervaring op mogen doen met een project dat..") waarmee je de nadruk legt op datgene wat je tijdens je opleiding hebt geleerd wat relevant is voor de functie waar je op solliciteert, en niet op het feit dat je geen diploma hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het er niet mee eens. Als je je cv zo zou opstellen is er niemand die tijdens het sollicitatiegesprek gaat vragen of je daar een diploma van hebt. Verder vraag ik me af of ze nog vaak je diploma echt willen zien en ik zou mij behoorlijk ergeren als ik iemand voor me krijg van wie ik denk dat er diploma's zijn die er niet zijn. Misschien is er dan wel een andere kandidaat opzij geschoven die achteraf geschikter was en ik vind het vooral zonde van mijn tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een vorm van liegen en zo iemand zou ik al niet meer willen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn mening gaat het vooral om de vraag om wat voor diploma het gaat. Ik heb zelf door omstandigheden mijn VWO-diploma niet behaald. Uiteindelijk ben ik wél een universitaire studie gaan volgen. Het feit dat ik geen VWO-diploma heb, is écht niet relevant in het werk dat ik nu doe, maar ik zou mezelf toch wel behoorlijk tegen kunnen werken als ik expliciet in mijn C.V. zou zetten dat ik geen middelbare school diploma heb. Daarbij: ik héb zes naar VWO gevolgd, tot vlak voor het examen. Ik zet dus in mijn CV dat ik zes naar VWO heb gedaan. Ik heb één keer de vraag gekregen n.a.v. mijn CV of ik ook een diploma had, maar verder krijg ik die vraag nooit. Mijn huidige werkgever wéét trouwens wel dat ik geen VWO-diploma heb. Niet omdat daar tijdens het sollicitatiegesprek naar gevraagd werd, maar omdat het toevallig een keer ter sprake kwam. Haar verbazing had vooral te maken met het feit dat ze mij erg intelligent vindt en dat ik goed functioneer in mijn huidige functie, en zeker niet met het feit dat zij het gevoel had dat ik hierover zou hebben gelogen. Ik heb die zes jaar VWO gewoon gevolgd, en ik zou niet weten waarom ik dat niet als zodanig zou mogen benoemen. Zoals ik al zei, als het gaat om een opleiding waarvoor het voor het werk echt noodzakelijk is dat je dat diploma hebt, moet je daar natuurlijk vanaf het begin glashelder over zijn. Maar als het niet relevant is voor de functie of je een diploma hebt, vind ik dat toch echt minder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is duidelijk dat het om een baan gaat waar je WEL een bepaalde relevante opleiding voor nodig hebt. Voor een universitaire of HBO studie heb je geen vwo opleiding nodig omdat je daar ook naar toe kan met een 21+ toelatingstest. Jouw voorbeeld is van een HELE andere orde dan waar de vraagsteller het over heeft. Nogmaals: ik zou behoorlijk boos worden als mij deze manier van CV opstellen geflikt wordt bij bijv een benodigde beroepsopleiding. Zonde van mijn tijd en dus wel liegen. Zelfs al heb je die universitaire studie niet afgemaakt, je bent toegelaten en je hebt het een aantal jaar kunnen volgen dus je zit weldegelijk op minstens VWO niveau. Dat kun je uitleggen, daar heb je geen diploma voor nodig. Verder: je hebt er niet bijgezet dat je niet weet om wat voor diploma het gaat, je hebt klakkeloos tips gegeven hoe je het CV inricht met als doel: "Als je het zo noteert op je C.V. dat je in het midden laat of je nu dat diploma hebt, zal er vrij snel vanuit gegaan worden dat je wel degelijk gediplomeerd bent. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij doe ik niets klakkeloos, want ik geef duidelijk aan in mijn antwoord dat je natuurlijk wél vanaf het begin glashelder moet zijn wanneer het gaat om een opleiding waarbij je het werk niet kunt of mag doen als je geen diploma hebt, maar dat het bij opleidingen waarbij er weinig verschil zit tussen "bijna afgestudeerd" en "daadwerkelijk afgestudeerd" wél zo kan. En ja, natuurlijk suggereer je daar iets mee. Dat doe ik ook wanneer ik tot Mei 2004 ergens heb gewerkt en daarna in December 2005 pas weer werk vond, en ik noteer dat ik tot en met 2004 bij bedrijf A en vanaf 2005 bij bedrijf B heb gewerkt, waarbij ik bewust de maanden weglaat. Ik heb een gat van maar liefst 8 jaar zonder werk in verband met ziekte, handicap, arbeidsongeschiktheid en allerlei opnames. Wél heb ik tussendoor hier en daar wat vrijwilligerswerk kunnen doen, en door dit in mijn CV te zetten onder één kopje "werk en vrijwilligerswerk" valt het gat veel minder op. Als dat soort in mijn ogen kleine dingetjes ervoor zorgen dat sommige werkgevers mij al niet meer willen hebben omdat het een vorm van liegen zou zijn: so be it. Over het geheel genomen is het namelijk onmogelijk om binnen te komen als je dat soort dingen NIET doet, met een gat van 8 jaar, missende diploma's, een Wajong-uitkering en een forse arbeidshandicap met de noodzaak van werkplekaanpassingen voor een werknemer die nooit fulltime zal kunnen werken. Het is in deze tijd gewoon verrekte moeilijk om aan werk te komen. Mijn contract loopt binnenkort af, dus ik ben ook weer aan het solliciteren. Wat ik wil, is een eerlijke kans. Dat is ook wat VS zegt. Die wil een kans om zich te bewijzen voor werk wat hij wél kan (waarom zou je er anders immers op solliciteren??) en waarvoor hij ook de juiste opleiding heeft gevolgd, maar niet het diploma heeft dat gevraagd wordt. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om je kennis en je capaciteiten, en niet om dat papiertje. Op een paar papiertjes na dan, maar volgens mij heb ik dat ook duidelijk genoeg benoemd in mijn antwoord. Misschien kan een kleine herstructurering van zijn CV hem helpen om aan het werk te komen zodat hij niet jarenlang thuis komt te zitten en hij de kans krijgt om te bewijzen wat hij wel degelijk kan. Ik ken zoveel mensen die nooit afgestudeerd zijn in hun studierichting, maar wel werken binnen hun vakgebied. Als je de capaciteiten in huis hebt, is dat papiertje echt van ondergeschikt belang. Alleen kunnen werkgevers daar veel moeilijker op selecteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect Lies, maar dat A4tje is het bewijs dat je daadwerkelijk opleiding succesvol afgerond hebt. Wat jij sugereerd is het risico nemen om simpel onnodig door het mand te vallen. Want je kan je CV naar je wensen aanpassen alleen het is wel zo dat tegenwoordig elke bedrijf wil kopietjes als bewijs hebben. Als je dan pas gaat je verhaal vertellen, dan komt dat juist negatief over omdat je indruk had gewekt dat je die al hebt. Daardoor je kwetst vertrouwen en kans is groot dat je niet aangenomen wordt. Alhoewel als je gelijk eerlijk bent en je zegt je minpunten maar je wilt graag deze werk doen dan wordt dat zeer gewaardeerd en is groot kans dat je die kans krijgt en zelfs je wordt ondersteunt door bedrijf om je diploma te halen. Succes met sollicitaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Tommax! Verder Lies: ook voor een gewone beroepsopleiding zou ik een papiertje willen zien en als je dat niet hebt moet je daar gewoon eerlijk over zijn en niet zo'n constructie aangaan wat jij suggereert. Verder haal je er een niet behaald VWO diploma bij terwijl je universitair hebt gedaan en haal je er een periode bij waarin je niet gewerkt hebt. Hoe KUN je dat vergelijken met een diploma terwijl je niet weet waar het hier over gaat en hoeveel de VS gemist heeft en hoe slecht de cijfers waren geweest?
Kristal
11 jaar geleden
Ik vind dat Lies onterecht zo scherp wordt aangevallen.
Zij maakt namenlijk zeer duidelijk onderscheid.
Er zijn beroepen waarbij je absoluut je diploma moet hebben, dat geeft zij aan. Omdat Shabang niet aangeeft om welk beroep het gaat geeft Lies ook een ander advies.
En dat is: niet álles tot in detail zeggen. En geloof me, dat is in vele vele gevallen hoe het gaat.
Daar kan je wel tegen zijn, en in Pelle's geval begrijpelijk omdat hij/zij blijkbaar personeel aanneemt, maar voor degene die wil werken vaak een must. Je kan wel zeggen Tommax, dat het meer gewaardeerd wordt als je eerlijk bent, maar daar heb je geen baan mee.
Ik ken niemand die zo nodig zijn/haar CV niet op zijn/haar paasbest oppoetst als hij/zij graag een baan wil. Als er daarna om diploma's gevraagd wordt ben je er tenminste bij om je verhaal te vertellen, je maakt dus een kans.
Als je het alvast op je CV zet, kan je het verder vergeten en hoor je nooit meer iets. Dus Lies, +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal, ik val Lies niet aan alleen ik ben niet met haar eens op dit punt en met jou ook niet. Ik begrijp wel dat uit wanhoop men is in staat om van alles te verzinnen om aan het werk te komen. Hoewel diep van binnen je weet het ook dat een manipulatie van je CV is met als doel dat je de kans vergroot voor een sollicitatie gesprek. En je wordt uitgenodigd. Echter hier pas zit de kunst hoe je overkomt. Hiernaar kijken hun jou als persoon, je uitstraling en enthusiasme, je ervaring, opleiding ezv. Er volgen vragen naar aanleiding van je cv. Waneer je dat gemanipuleerd hebt je straalt onzekerheid uit en je gaat zweten en je valt door de mand. Wat voor een teleurstelling zorgt voor de werekgever, zoals Pelle aangeeft. En dat is meest belangerijkste punt waarnaar een werkgever oplet. Je kan proberen dit te verklaaren maar is al te laat. Geloof mij I been there. En ''eerlijkheid duurt het langst'' is hier zeker van toepassing.
Kristal
11 jaar geleden
Sorry Tommax, maar je leest het niet goed.
Zowel Lies als ik hebben het niet over "van alles verzinnen".
En ja, I have been there too, geloof mij maar.

Andere antwoorden (3)

De meeste ondernemers vragen bij indiensttreding een kopie van je diploma's dus liegen heeft geen zin gewoon de waarheid geeft de meeste kans.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Door aan te geven waar je die ervaring hebt opgedaan en hoe je dat het gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem een portfolio mee, indien mogelijk :)
Met liegen of beter te doen dan je echt bent, kom je echt nergens. Het gaat erom dat je werkt kunt verrichten en hopelijk met plezier. Dat je geen papieren/diploma's hebt maar wel opleiding ervoor gevolgt, betekent dat je wat in huis hebt. Mijn advies is als je denkt het werk leuk te vinden, wees eerlijk en spontaan tijdens solicitatie. Vraag om en kans jezelf te mogen bewijzen, desnoods stage te lopen met mogelijkheid tot omscholing. Toon wil en enthusiasme. Dat wordt veel meer gevardeerd dan diploma's. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook in moeilijke tijden zijn er altijd mensen die een baan krijgen zonder de gevraagde papieren. Maak goed duidelijk wat je aan extra's in huis hebt, zoals b.v. goed in een team kunnen werken of wat zoal nuttig kan zijn in het werk dat je wilt gaan doen.
Zorg ook dat je wat meer over het bedrijf te weten komt of over het product dat ze brengen. Dat kan helpen als ze vragen waarom je daar wilt werken.