Mensen navigeren in hun leven op vooroordelen (op de automatische piloot). Het leven gaat te snel om bij elke beslissing alles opnieuw te overwegen en om die reden heeft iedereen een flinke dosis vooroordelen.
Als we bij een snelweg uitvoegen met een flinke snelheid verwachten we dat de weg nog gewoon doorloopt en dat er niet na een stukje ineens alleen maar een gapend gat is. Als we dat vooroordeel niet zouden hebben kunnen we niet meer normaal rijden.
Het zelfde doen we in het sociaal verkeer; als we iemand de hand schudden gaan we er niet van uit dat we in een karate-greep belanden.
Als we voortdurend alle mogelijkheden zouden moeten afwegen konden we niet leven en daarom hebben we vooroordelen.
En omdat we weten dat we bomvol vooroordelen zitten is het goed ons daar bewust van te zijn en af en toe te heroverwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het kan je soms behoeden voor ernstigere zaken doordat je wellicht ten onrechte extra voorzicht bent in bepaalde gevallen, omgang met bepaalde mensen ed. Sommige vooroordelen zijn namelijk ook gewoon (deels) waar.

Een vooroordeel verdient het echter in mijn beleving om ook heroverwogen te worden als daar redenen voor zijn te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee... Alleen nadelen... Voroordelen zijn nooit of op zijn hoogst zelden waar...
Dus je moet het ooit weer rechtzetten dat vooroordeel... Hoe zou het zijn als justitie met vooroordelen zou werken, dat zou dan toch niet TE-RECHT zijn... Dus wat geldt voor justitie geldt ook voor jou...

Dus NEE...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat je dan een enorme plaat voor je kop hebt en dat je nergens van overtuigd hoeft te worden,omdat je het allemaal al weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In die gevallen dat er niets zinnigs tot ze doordringt,omdat die plaat dat tegenhoudt.
Op grond van vooroordelen kun je sneller beslissingen nemen. Maar of dat dan ook de juiste beslissingen zijn is een andere zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker, je wereld is kleiner, dus dat kan als prettig ervaren worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zeker, een kleinere denkwereld is overzichtelijker en minder complex. Je wordt er minder moe van.

Dat is opzichzelf niet erg. Als het ophebben van oogkleppen je tenminste geen schade toebrengt. Of anderen. Dan wordt het anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Vooroordelen zijn een menselijk hulpmiddel om een grote stroom aan informatie in pakketten op te slaan in het geheugen. Het is onmogelijk om alle informatie die tot iemand komt individueel te verwerken, daarom worden groepen vaak aan één kenmerk gekoppeld.

Ik moet bekennen dat ik een vooroordeel heb over Fransen bijvoorbeeld. Dat had ik eerst niet, maar is zo gegroeid door ervaringen met Fransen. Het voordeel is dat ik me bewust ben van hun cultuurkenmerken. Hier kan ik dus rekening mee houden als ik een Fransman ontmoet. Ik ga er op een of andere manier rekening mee houden dat de Fransman "zo in elkaar zit" als ik denk. Dit terwijl ik me er van bewust ben dat DEZE Fransman helemaal niet aan het stereotype beeld hoeft te voldoen.
Het kan de relatie ten goede komen doordat je je in positieve zin anders opstelt op basis van het vooroordeel, om te voorkomen dat je wat "basisfouten" maakt in de omgang.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een ander vooroordeel is dat alle mannen met Osama baarden terroristen zijn. Dat is natuurlijk niet zo, maar het maakt de beveiligingsmensen wel alerter op mannen met baarden. Zo kan een aanslag voorkomen worden.