Waarom zie je bij sommige sporten zo weinig allochtonen?

Mijn sportvereniging (een roeivereniging) is 100% blank. Ook bij de grote landelijke wedstrijden, zoals de Head of the River Amstel, en de Spaarne Lenterace, zie je maar een heel enkele keer een niet-blanke roeier - en dat terwijl er toch honderden tot duizenden mensen meedoen aan die wedstrijden.

Ook op de roeiverenigingen van Amsterdam, waar ik met enige regelmaat meeroei, zie je nauwelijks allochtonen - een heel ander beeld dan in de Amsterdamse binnenstad.

Hoe kan dat?

Past het sowieso minder in de diverse alloctoonse culturen om te sporten? Past het bij deze culturen om alleen bepaalde sporten leuk te vinden? Is er iets anders aan de hand?

Cryofiel
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik heb enkele allochtonen roei instructie gegeven bij een vereniging (rotterdam). Uit oa Iran, kind van vluchteling. Er zijn er dus wel...maar inderdaad weinig.

Echter, meestal waren ze redelijk snel niet meer geïnteresseerd. Net als bij bv hockey. Daar speelt ook een maar enkele allochtoon maar mee en dat terwijl de basis van hockey ongeveer in India en pakistan ligt.

Een reden zou kunnen zijn dat allochtonen veel minder opgegroeid zijn met het idee dat sport moet...en roeien is nou niet de voordeligste sport. Hockey trouwens ook niet.
Tevens is roeien van oorsprong het meest gedaan door studenten, en aangezien voorbeeld doet volgen kan je meer roeiende kinderen verwachten (jong geleerd oud gedaan) bij de kinderen van de vroegere studenten.

Uiteraard beaam ik wel je constatering...ik zag ook geen allochtonen bij bv Willem 3 (waar ik wel eens geweest ben).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet kunnen betalen is niet waar. In Nederland ninja alle sport niet veel kosten . Ik ben uit China , meest Chinezen kiezen voor tennis, zwemmen. Mijn zoontjes zitten bij schermen en paardrijden. Omdat deze twee sporten ontwikkeld in Nederland en niet ontwikkeld in China. Daarom Trek me aan. Ik zal niet roei kiezen en geen voorkeur voor roei, omdat het indd niet aantrekkelijk is. En teamsport trek me ook niet aan. Want afhanklijk van een team is gewoon niet flexibel. Onafhanklijk sport zal veel beter zijn. Ik kan zelf bepalen wanneer en hoe. Trouwens Nederlandse voetbal is ontwikkeld, hockey ook. Ik zal sowieso niet een pingpong lesson willen deel nemen in Nederland toch? Niks special.

Andere antwoorden (5)

omdat allochtonen dat sport misschien niet leuk vinden of nemen ze geen allochtonen aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Allochtonen zijn natuurlijk net zo welkom als iedereen. Geen van de verenigingen die ik ken heeft een ballotagecommissie of een aannamebeleid.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die minnen zijn overigens niet van mij.
Bepaalde sporten, , die vinden ze niet zo leuk! Het kan ook zo zijn dat ze zich niet echt thuis voelen in een roeivereniging? Ook is het mogelijk dat sommige allochtonen, bepaalde sporten die ze niet kunnen betalen! toch wel zouden willen doen, maar het simpelweg niet kunnen! Je ziet bv wel hollanders bungee jumpem maar liaan springen zie je ze niet zo gauw doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk vindt men het te elitair. Andere mogelijkheden kunnen zijn dat men de drempel te hoog vindt en de vereniging niet genoeg aan de weg timmert. Natuurlijken sporten allochtonen ook en graag. Kijk maar naar de voetbal-
verenigingen,daar miegelt het er van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken een aantal allochtone mensen die het gek vinden om geld (dat ze zo hard nodig hebben voor zichzelf of de familie in het buitenland) uit te geven aan een sport, terwijl je voor een aantal sporten die je op straat doet niet persé iets moet uitgeven. Hardlopen, straatvoetbal, skateboarden. Hier in de buurt bijvoorbeeld staan buiten baskets waar veel gebruik van wordt gemaakt (door allochtoon en autochtoon overigens!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Baskets - als in basketbal? Verbazend - meestal zie je dat er wel baskets hangen, maar dat het bijbehorende veldje alleen maar wordt gebruikt om te voetballen. Leuk om te horen dat nummer 2 op mijn lijst van favoriete sporten ook nog gewoon "in de wijk" wordt beoefend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, baskets als in basketbal! Het veld is ook geschikt voor rolhockey, er staan van die kleine goaltjes.
ik kan meerdere redenen bedenken.
- De sporten die genoemd worden waar weining allochtonen komen zijn inderdaad de sporten die elitair over komen(roeien, hockey). de reden zou dan financieel en een grote drempel kunnen zijn.
- Roeien is een watersport, in veel andere landen is het helemaal niet gebruikelijk dat iedereen makkelijk met water om gaat zoals in nederland.
- financieel. Waar Autochtonen het geld dat ze "over" hebben kunnen uitgeven aan sport en hobby, sturen veel allochtonen de "resten" naar familie en vrienden. dit is tenslotte voor veel migranten ook de reden om naar Nederland te komen. Niet een kwestie van inkomen dus, maar van prioriteiten stellen...

bovendien, wie wil er nou roeien(zegt de kanoer;-) )