Goed en kwaad.? n.a.v. een eerdere vraag

Zijn daden goed of kwaad in zichzelf of bestaan goed en kwaad slechts in de menselijke beweegredenen achter de daad en zo nee, als de daad slecht is, is dan ook automatisch de dader slecht?

Het antwoord op deze vraag heeft vergaande gevolgen voor de rechtspleging

Toegevoegd na 46 minuten:
N.a.v. antwoordman: ik schreef rechtspleging, dat is niet bedoeld als 'wetgeving'. In meer onderdrukkende landen (denk aan Singapore) staat in de wetgeving een minimum straf i.p.v. in Nederland een maximum straf. Denk ook aan de reacties van velen als de uitspraak weer eens 'te laag' uitvalt. De wetgeving van Singapore heeft dus de keuze vastgelegd in de wet: als je iemand doodt, dan MOET de doodstraf tegen je worden geëist en uitgevoerd.
Ook als je iets van drugs in je bagage hebt wordt je onverbiddelijk opgehangen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Doordat de mens in een duale wereld leeft (dag/nacht, man/vrouw, zomer/winter enz.) is het soms "handig" om woorden zoals goed en kwaad, mooi en lelijk, normaal en abnormaal enz. te gebruiken om het tegengestelde aan te geven.

Op zich bestaat er geen goed en kwaad. We hebben met z'n allen een norm bedacht en alles buiten die norm is niet goed. Toch vinden we niet altijd dat de dader van een slechte daad ook per definitie slecht is. Gelukkig heeft de mens ook verstand en beredeneringsvermogen, meestal proberen we het in proporties te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De wetten waarop ons rechtssysteem zijn gebaseerd kennen de begrippen 'goed en kwaad' niet.
Iemand om het leven brengen is bijv. strafbaar. Maar als zelfverdediging komt zo een daad er heel anders uit te zien.
Kortom, met die begrippen kom je er niet.
14 jaar geleden
Het recht kent "Malum prohibitum" en "Malum in se". Prohibitium gaat ervan uit dat iets bij wet verboden is, maar niet noodzakelijk slecht (bv door rood rijden). Terwijl malum in se datgene is wat slecht is vanuit zichzelf, bijvoorbeeld moord.

In de praktijk is dit helaas niet altijd zo makkelijk, vandaar dat een rechter wikt en weegt en op basis daarvan eventueel een straf geeft. Zo kan de ene moord dus levenslang opleveren en de andere moord zelfweer zijn.

Dus je, er zijn daden die wij altijd als slecht aanmerken, maar daarop zijn weer uitzondering te maken naar aanleiding van omgevingsfactoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed en kwaad bestaat niet, het hangt er maar net vanaf hoe je kijkt...

Een rechter kijkt anders naar een moord dan een anatoom-patholoog, of een slager, of een filmmaker, of een filmkijker, of een acteur of een hond, of een enz enz...

Goed en kwaad bestaan niet, het is de context die er betekenis aan geeft... Geen object zonder subject...