Waarom dragen sommige mensen de trouwring links en sommige mensen rechts?

Is dat een verschil tussen katholiek en protestant?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het is nogal cultureel bepaald. katholiek en protestants is misschien iets dat in Nederland en / of West-Europa speelt.

Ik ben zelf in het buitenland (Trinidad) getrouwd in een Anglicaanse kerk. Deze kerk houdt een beetje het midden tussen protestants en katholiek voor wat betreft de leer.

Ik draag mijn ring echter ook links, dat is in het land als zodanig gewoon vrij gebruikelijk. Je wilt echter niet weten hoe vaak ik de vraag krijg of ik misschien katholiek ben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hee grappig.. Mijn zwager (Amerikaan) en schoonzus (Nederlandse) dragen de ringen ook links. Ze zijn in Amerika getrouwd. Zij vroeg mij dus waarom ik mijn ring rechts draag. Wij zijn geen van allen godsdienstig (of in de kerk getrouwd)! Bedankt voor je antwoord..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat verbaast me dus niets, kennelijk is het in Amerika ook gebruikelijk om de ring links te dragen, of misschien dat de keuze daar meer van de mensen zelf afhangt.

Andere antwoorden (5)

Ik denk eerder dat dit te maken heeft met welke hand je zelf schrijft etc. vaak zie je dit ook met horloges. mensen die linkshandig zijn hebben hun horloge aan hun recterpols en vice versa.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de katholieke kerk wordt de verlovingsring aan de ringvinger van de rechterhand gedragen en de trouwring aan de ringvinger van de linkerhand. Bij alle andere geloven en niet-gelovigen is dit precies andersom. Kortom de katholieken zijn de enige met een afwijkende gewoonte in het dragen van de trouwring.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ring_(sieraad)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat heeft te maken met het protestant of het katholiek zijn. Trouwring links = katholiek.
Mijn vader moest voor een van zijn laatste operaties in een hele andere stad zijn. Ze hadden bij hem voor de operatie de trouwring afgedaan. Na de operatie werd hij voor een tijdje kunstmatig in coma gehouden, en zijn trouwring werd aan de verkeerde hand geschoven.
Van huis uit is mijn vader katholiek, het ziekenhuis staat in protestante gebieden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je geeft zelf de helft van het antwoord. "verschil tussen katholiek en protestant"

Alleen heeft het ook te maken met verloven.
Zelf ben ik verloofd geweest en toen droeg ik mijn ring links, toen ik trouwde werd deze verplaatst naar mijn rechts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mij gewoon gemak.
Ben rechts en dus klikt hij vaker ergens tegen
Dus draag ik hem links.