Hoe bewust zijn we ons dat door alle media, dat gene wat vroeger direct werd ervaren steeds meer gerepresenteerd wordt BV het leven door reality soap

-Het gehele leven van de samenlevingen waarin de moderne productieverhoudingen heersen, dient zich aan als een ontzaglijke opeenhoping van spektakels. Al wat direct werd geleefd, heeft zich in een voorstelling verwijderd. - Guy Debord “La Société du Spectacle”, 1979

een bron: http://www.groene.nl/2001/45/De_actualiteit_van_Guy_Debord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Natuurlijk blijven we nog steeds alles ervaren in het leven. Leuke en minder leuke dingen.
Dat de media het leven zoals het is (maar dan behoorlijk uitvergroot) op tv laat zien, doet niks af aan het feit dat je zelf je leven moet leven.
Tv is geen realiteit. En je kan niet via een soap meeleven met rot-situaties en ze daardoor in het echte leven niet meer mee hoeven maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele leven is een reality-soap toch... Wij zijn toch allemaal onderweg naar morgen en we hebben toch continu goede tijde, slechte tijden... Of zie ik dat verkeerd...

Zij die zich daarvan bewust zijn, leven hun leven in vrijheid en iedereen die zich dat niet beseft leeft in illusie, maya...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Arie;

Ik denk niet dat alle mensen die realityshows en dergelijke kijken daardoor dingen 'meemaken' in plaats van ze in het echte leven te beleven. De meeste mensen zouden bv. René Froger ook niet in real life meemaken als ze niet naar zijn realitysoap keken. Er wordt ze een andere wereld gepresenteerd dan hun eigen alledaagse werkelijkheid. Dat de perceptie van die werkelijkheid er door wordt beïnvloed is volgens mij wel het geval.
Ik moest door jouw vraag trouwens denken aan de film "The Truman Show".