Waarom noemen ze een condoom een kapotje?

Althans vroeger, want mijn kinderen kennen dat woord niet..:)
Pubers van nu.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit van gehoord,ligt er misschien ook aan welk deel van het land je komt misschien?
Cryofiel
9 jaar geleden
Ja, bekende benaming. Misschien dat die naam inderdaad "vergeten" is.
Amadea
9 jaar geleden
Het komt waarschijnlijk doordat jij nog relatief jong bent, Laurena. Ik ken het woord wél.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wordt inderdaad weinig meer gebruikt, nu ik er over nadenk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoor het ook nog wel.

Het beste antwoord

Het is in de negentiende eeuw afgeleid van de Franse term "capote anglaise". Dat betekent zoiets als "Engelse kap" maar werd al snel een eufemisme voor een condoom, misschien omdat de eerste rubberen condooms in Frankrijk uit Engeland kwamen.
Tegenwoordig is de term "kapotje" in onbruik aan het raken omdat het gebruik van condooms allang geen taboe meer is en het woord condoom dus rustig kan worden gebruikt. Dat is waarschijnlijk de reden dat jouw kinderen nog nooit hebben gehoord van een "kapotje"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kapotje mag ook best bij je antwoord worden vermeld.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
dus omdat het woord condoom niet 'rustig' kon worden gebruikt werd er kapotje gezegd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar komt het wel op neer, ItisLeClerc. Toen het woord "kapotje" werd geintroduceerd was het gebruik van voorbehoedsmiddelen nog niet geaccepteerd, zoals je waarschijnlijk al wist. Mensen konden toen dus niet zomaar zeggen dat ze bijvoorbeeld een condoom gingen kopen, dus zeiden ze maar kapotje.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ah ja, want niemand wist natuurlijk wat een kapotje was
ItisILeClerc
9 jaar geleden
Exact Harry, het woord 'condoom' is nooit taboe geweest, behalve in de fantasie van Opole.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is nu misschien inderdaad lastig om je voor te stellen dat het woord "condoom" ooit taboe was, maar ik had het net over heel lang geleden, ver voor de oorlog. Het woord "kapotje" bleef weliswaar ook later nog lange tijd in gebruik, maar dat was omdat dat woord toen al in het spraakgebruik was opgenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de opa van mijn vriend heeft nog condooms gesmokkeld in en vlak na de oorlog... Klinkt wel als een taboe ja :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien is dat wel zo, LTK, maar dat smokkelen zou hij ook hebben kunnen gedaan om invoerrechten o.i.d. te omzeilen.

Andere antwoorden (1)

Kapotje is een verbastering van chapeau, hoed. Dus een hoedje/kapje.