Waarom is in bijna alle relaties de man ouder dan de vrouw?

Eigenlijk klinkt dit mij heel onlogisch in de oren. Vrouwen worden immers ouder dan mannen.
Ik vraag dit eigenlijk omdat er een jongen is die mij blijkbaar wel ziet zitten. Ik vind hem stiekum ook wel leuk, maar hij is zo'n 6,5 jaar jonger dan ik. Ik ben bang dat mensen daar zo raar tegenaan kijken. Weet ook nog niet zo goed of ik het wel moet doen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Leeftijd is maar een cijfertje, hoor - het heeft niets met je wezen, je innerlijk te maken. Als jij en hij elkaar goed begrijpen, en over van alles en nog wat kunnen praten, en je voelt heel duidelijk, dat hij een aanvulling is in je leven, wat doet dan een jaartalletje ertoe?
(Ik heb nogal gevarieerd in mijn leven : de liefde van mijn leven was 16 jaar ouder dan ik, mijn lieverd-van-de laatste-8-jaar is 12 jaar jonger.)

Wat zal het je boeien hoe vreemde mensen ertegen aan kijken - met hen lééf je niet, dus houd zeker in zoiets belangrijks als verliefdheid/liefde geen rekening met hun visies....

Om met Loesje te spreken : jouw feestje is begonnen, en laat niemand je ervan weerhouden slingers op te hangen, en zóveel ballonnen op te blazen, dat je weg kan zweven naar waar jij gelukkig kunt zijn!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit anders een goed bemoedigend antwoord. Oke, de hoofdvraag (waarom zijn mannen altijd ouder) wordt misschien niet beantwoord, maar ik heb zo'n idee dat de "bijvraag" (de uitleg) voor vraagsteller belangrijker is dan de daadwerkelijke vraag.
Je krijgt een + van mij nieuwsgierig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel....

Andere antwoorden (15)

Ha, die Clarabella;

Dat is volgens mij een voortvloeisel uit het feit dat meisjes als puber geestelijk eerder rijp zijn dan jongens en daarom meestal de voorkeur geven aan iets oudere jongens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mannen in ontwikkeling altijd enige jaren achter lopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem leuk vind, gewoon doen. Liefde heeft niets met leeftijd te maken, wat andere mensen er van denken doet er niet toe.
Mijn grootste liefde was 10 jaar jonger dan ik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je keuze niet door anderen laten bepalen en dat de meeste jonge vrouwen een wat oudere man kiezen is wel te begrijpen, maar dat is nog geen wet van Meden en Perzen.
Als je elkaar ziet zitten is dat belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voorkeur voor een jongere vrouw is evolutionair bepaald, omdat die langer vruchtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je misschien ook argumenten die je korte reactie ondersteunen? Hoeveel vrouwen verlaten op latere leeftijd hun man voor een jongere man? Mannen doen dit wel, en blijven hun hele leven aangetrokken tot meiden van 18. Dat heeft een evolutionaire reden, zoals ik al schreef. Evenals de mannelijke neiging tot vreemdgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gelezen, dat een vrouw, als ze jong en op haar meest vruchtbaar is, iemand zoekt die iets ouder is dan zijzelf, om de kinderen mee te krijgen, om door hem verzorgd te worden tijdens het opvoeden. Als de kinderen haar niet meer nodig hebben, zoekt ze een jongere partner, die minder zorgzaam, maar wél heel viriel is, want vanaf zo'n 35 jaar piekt een vrouw pas in sexueel opzicht....en zo leert een jonge man hoe hij het beste met een vrouw om kan gaan, voor als hij een gezin wil gaan starten met een vrouw die iets jonger is dan hij.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich klinkt dat wel logisch, al moet ik zeggen dat ik niet veel mensen met zo'n relatie ken. Dus ik schaar me nog achter de stelling van de vraagsteller dat de man meestal iets ouder is.
In mijn vriendenkring is het eigenlijk uitzonderlijk dat de man ouder is dan de vrouw, maar goed, dat scheelt dan maximaal anderhalf jaar. 6,5 jaar klinkt wel als veel. Maar ja, wat zegt leeftijd als je elkaar ziet zitten?

Mijn ouders schelen 8 jaar, oke, traditioneel is de man hier ouder, maar toch.
Gewoon voor gaan. Kan het jou schelen wat de omgeving er van zegt.
Ken je het nummer Skaterboy van Avril Lavigne?
Dat gaat ook over iemand die de omgeving laat bepalen. Ze is gek op een jongen, maar ja, hij draagt rare kleding, is een Skater Boy en ja... dat kan toch niet.

"He was a boy she was a girl
can I make it anymore obvious?

He was a punk, she did ballet
What more can I say?

He wanted her,she'd never tell
secretly she wanted him as well
but all of her friends, stuck up their nose
they had a problem with his baggy clothes.

He was a skater boy,
she said see you later boy
he wasn't good enough for her"

Hoe dan ook, het eindigt ermee dat zij zielig alleen thuis zit met een baby en dat de jongen die zij stiekem zo leuk vond het helemaal gemaakt had in de wereld. Hij was een beroemde rockster en al haar vrienden (die eerst niets van hem moesten weten) stonden in de rij om kaartjes te krijgen.
De hele songtekst staat hier:
http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Skater-Boy-lyrics-Avril-Lavigne/1B3AA54525ACEBA348256C450008E6FA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mannen van jong, fris, onbeschreven blad houden en vrouwen van ervaren, ontwikkelde, sterke mannen houden. Zoals gezegd zijn vrouwen emotioneel/sociaal verder in hun ontwikkeling. Waar een 16 jarige jongen soms nog kinderachtig kan doen, zijn veel meisjes al echt vrouwen geworden.

Echter denk ik dat er ook zat relaties zijn waarbij het andersom is. Waar enkele jaren (en nu misschien nog) sommige oudere mannen een tweede leg hebben, is het ook steeds gebruikelijker dat de wat ervaardere vrouw een jongeman als partner heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ze maar raar kijken, ga voor je eigen gevoel. Leeftijd is zo een relatief begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat leeftijd geen rol speeld.
En aan een vrouw vraag je nooit haar leeftijd.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste verklaringen zijn wel gegeven. Ik wil er nog eentje aan toevoegen. Toen ik jonger was had ik vriendjes die een stuk ouder waren. Toen ik boven de dertig kwam ging dat anders: ze werden steeds jongen en ik dus ouder. Inmiddels ben ik hertrouwd met iemand die dik 4 jaar jonger is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat mannen meer hun gevoel dan hun verstand volgen met 't toenemen van de jaren (dit door meer ervaring met 't toenemen van de jaren). En dat past beter bij de vrouwen, bij wie dat sowieso al meer
't geval is.
Dat zijn dan weer gemiddelden, natuurlijk.

Verder moet je je er geen reet van aantrekken wat anderen denken over die 6 jaar verschil. Als mensen daar iets tegen hebben, zijn 't toch niet je vrienden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen zijn in alles sneller, in alles, motorisch en mentaal en ook eerder geslachtsrijp enz enz... Dus neem geslachtsrijpheid dat is ongeveer gemiddeld ±3 jaar eerder bij vrouwen dan bij mannen... En nu is het zo dat mannen dat verschil nooit meer inlopen, sterker nog de vrouwen lopen alleen maar uit, dus dat verklaart meteen het verschil in leeftijd in een relatie...Er moet wel enige evenwichtigheid zijn, en dat krijg je door dat leeftijdsverschil...

Ja mannen dat vinden wij niet leuk, maar toch is het zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt een beetje van jou leeftijd af of 6,5 jaar een te groot leeftijdsverschil is.Als jij b.v. 14,15,16,jaar bent is het inderdaad een te groot leeftijdsverschil.Als je al wat ouder bent niet.Mijn man is 2 jaar ouder dan ik en dat is gewoon toeval.Ik heb niet bewust naar een oudere partner gezocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeftijd / Lijftijd pff what is in a number?
Mijn vriend is jonger als ik, ook al is het maar een jaar en 2 dagen... Ik heb vaker vriendjes gehad die jonger waren dan mij dan vriendjes die ouder waren... Misschien omdat ik zelf mij ook nog nie volwassen genoeg gedraag hahahahaha :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is niet zo, mischien wel in jou kennissen kring maar niet in het algemeen,bijvoorbeeld bij mijn broers zijn de vrouwen jonger dan de man en bij bijna alle vrienden ook ,ik ga ervan uit dat deze perceptie hetzelfde is als waneer je een auot merk en type rijdt dat je dezelfde auto steeds vaker ziet.