Wie kan mij in Jip&janneke taal uitleggen wat beurzen zijn?

Punten, procenten enzo. don't get it

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Op de beurs worden aandelen en opties verhandelt.

Aandelen zijn 'stukjes' van bedrijven: Ze vetegenwoordigen een deel van de waarde van individuele bedrijven: Bedrijven die geld nodig hebben kunnen naar de beurs gaan en zeggen: Wij brengen 100.000 aandelen op de markt, elk met een waarde van 10 euro. Hiermee halen ze dus 1M euro op om te investeren. Echter, de kopers hebben daarmee ook een deel van het bedrijf in handen.

Opties zijn rechten om in de toekomst aandelen te kopen voor een bepaalde prijs, waar je dan mee kan speculeren.

Aandelen koersen gaan op en neer omdat bedrijven minder waard worden als ze slechter draaien. Als de verwachting is dat de economie verslechterd, zullen bedrijven minder goed draaien => bedrijven worden minder waard => Mensen willen ed aandelen verkopen. Helaas is alles zo sterk gekoppeld dat het grootschalig verkopen van aandelen nu de economie zelf beinvloedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beurs:
Een effectenbeurs is een organisatie die het mogelijk maakt om effecten zoals aandelen en obligaties te verhandelen.

Kopers en verkopers kunnen via de handelsfaciliteit die de effectenbeurs biedt hun waardepapieren aan elkaar aanbieden. Daarnaast maakt het de uitgifte van nieuwe effecten mogelijk en regelt het de uitkering van bijvoorbeeld dividend. De handel in effecten is alleen mogelijk als deze genoteerd staan aan een bepaalde beurs. Vroeger betekende dit dat de handel in effecten gebonden was aan een fysieke locatie, tegenwoordig worden in de westerse wereld de meeste effecten via elektronische netwerken verhandeld en vindt de handel niet langer plaats op een specifieke locatie.

Procent:
Een procent (van Latijn: pro centum, per honderd) aangeduid door het teken % is een honderdste deel. Men gebruikt procenten om een deel van een groter geheel aan te geven, door het geheel "op 100 te stellen". Door de uitdrukking in procenten, wordt vaak vermeden in decimalen te moeten rekenen en laten delen zich onderling gemakkelijk vergelijken. Het aantal procenten wordt percentage genoemd. In plaats van "de helft" kan men dus ook "50%" zeggen, of een "percentage van 50". Procenten worden het meest toegepast in de rekenkunde. Niet te verwarren met procentpunt.

Procentpunt:
Een procentpunt is de eenheid die wordt gebruikt om een absoluut verschil aan te geven tussen twee getallen uitgedrukt in procenten.

Als bijvoorbeeld een rentepercentage stijgt van 4% tot 5% is dit een stijging van 25% relatieve stijging. Absoluut gezien is dit een stijging van 1 procentpunt.

De ECB verhoogt de rente vaak met een kwart procentpunt, en niet met een kwart procent, zoals vaak wordt geschreven of gezegd