Henk Spaan en Harry Vermeegen. De meest geruchtmakende serie was ongetwijfeld Popie Jopie (1984/1985), geïnspireerd door het komende bezoek van Paus Johannes Paulus II aan Nederland in mei 1985.

En daarmee samenhangende dat Paus Johannes Paulus II mateloos populair was onder gelovige en niet gelovige in die tijd.

Toegevoegd na 10 minuten:
De reden dat hij zo populair was kwam omdat hij de eerste Paus was die de wijde wereld in trok. Zo won hij de mensen voor zich, met zijn ondernemende aard. De mensen voelde zich daardoor ook meer betrokken bij het Vaticaan. Paus Johannes Paulus II bracht miljoenen mensen op de been tijdens zijn bezoeken aan landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijlen Paus Johannes Paulus II was ook erg sympathiek. Ik mocht hem graag. In tegenstelling tot zijn opvolger Paus Benedictus XVI...

Andere antwoorden (3)

Henk Spaan en Harry Vermeegen met hun satirische programma “Pisa”. De meest geruchtmakende serie was ongetwijfeld Popie Jopie (1984/1985), geïnspireerd door het komende bezoek van paus Johannes Paulus II aan Nederland in mei 1985.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is zelfs een liedje over gemaakt...Popie Jopie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen de vorige paus, Johannes Paulus, in 1985 Nederland bezocht, werd dit bezoek vooraf gegaan door honende en belachelijk makende programma’s op TV, en werd hij in de straten van Utrecht onthaald met heftige demonstraties, waarbij tientallen mensen gearresteerd werden.

Uit dezelfde tijd stamt ook de frase ‘Popie Jopie’, naar aanleiding van een gelijknamige satirische song door Henk Spaan en Harry Vermeegen, waarin geen spaan van de goedheiligman heel werd gelaten.