Als een brief niet op tijd aankomt, kun je dan het postbedrijf aansprakelijk stellen?

Ik heb een belangrijke brief ontvangen van het UWV op 22 maart maar de brief was gedateerd op 11 maart.
Ik moest reageren voor 18 maart en kon dat dus niet op tijd doen.
Nu is mijn vraag: kun je het postbedrijf aansprakelijk stellen voor de schade die daar uit voort komt?
En dan wel met een kans van slagen natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De verzender is aansprakelijk voor de verzending. Jij kunt tegen het UWV zeggen dat je de brief pas op 22 maart hebt ontvangen en het UWV aansprakelijk stellen voor de schade. Als het UWV schade heeft geleden kan het UWV de schade verhalen op het postbedrijf, als dat mogelijk is op grond van de algemene voorwaarden. Jij kunt/hoeft het postbedrijf niet aansprakelijk te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, als de verzender zeker wil weten dat jij de brief op tijd ontvangt moet hij die aangetekend verzenden. De UWV doet wel vaker rare dingen met dateringen, wij hebben ooit post ontvangen die gedateerd was op de dag nádat we hem ontvingen. Het kan best zijn dat die brief bij de UWV nog 10 dagen op een bureau gelegen heeft voordat hij op de post ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Stippel. Ook mijn ervaring met het UWV!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,de mijne ook.....UWV post is 9 van de 10 keer te laat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (3)

Zou kijken naar de stempel van verzendig in eerste instantie, staat die b.v. op 20e dan hebje een geldig bewijs voor het UWV dat de post fout is geweest en niet jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou in eerste instantie het UWV op de hoogte stellen van het feit dat je die brief te laat hebt binnen gekregen en vragen of je nog een paar dagen de tijd krijgt om te reageren. Mocht dat niet kunnen zou ik proberen het postbedrijf aansprakelijk te stellen voor de geleden schade; al kan ik me niet voorstellen dat je iets vergoed krijgt. Er zal wel iets in de algemene voorwaarden van het postbedrijf staan in de trant van: wij zijn niet aansprakelijk te stellen voor post die te laat bezorgd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel heel kort door de bocht. Uitleg eventueel met bron of ervaringsverhaal is hier wel welkom kimy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag je antwoord iets meer uitlichten -