Waarom zegt men over mensen die genezen zijn van kanker, dat ze deze ziekte 'overwonnen' hebben?

Als je ernstig ziek bent en er is een behandeling tegen, dan genees je wel of niet..
De uitdrukking 'kanker overwinnen' suggereert dat je genezing (voor het grootste deel) aan jezelf te danken is..
Bij andere ziektes heeft men het over genezen, niet overwinnen..
Wat maakt kanker de uitzondering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Omdat het genezen van kanker een heel gevecht is, de behandelingen zijn meestal erg zwaar en ingrijpend en je moet heel wat incasseren voor je weer de ouwe bent.

Na dit gevecht heb je een overwinning behaald, als je geluk hebt. Dan heb je de kanker dus overwonnen, maar helaas verliezen er ook nog veel mensen van de kanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook mijn antwoord +1

Andere antwoorden (6)

Omdat men denkt dat de kanker wint of de persoon wint van de kanker. Dus wie is de overwinnaar? De persoon of de kanker. Zo kun je ook verliezen van de kanker. Ook dat kan niet.

Maar het is wel zo, dat het lijden van een ziekte heel veel te maken heeft van hoe je ertegen over staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laatste zin raakt mij altijd op een negatieve manier. (hoor/lees dit wel vaker) Op een 'goede' manier tegen je ziekte aankijken is soms zo moeilijk , dat je niet kan verwachten dat ieder mens dat, soms jaren, kan volhouden
Verder geeft het mensen die het niet kunnen een schuldgevoel." Ik lijd zo erg omdat ik maar niet op de goede manier tegen mijn ziekte aan kan kijken."
Dat gevoel, hoeft mensen die toch al lijden niet ook nog eens aangepraat te worden vind ik. Ik ben zeker op de hoogte van het effect van positiviteit op een genezings proces, maar een mens heeft niet altijd de mogelijkheid daartoe.
Dat komt omdat 30 jaar geleden bijna iedereen met kanker er aan dood ging. Tegenwoordig is er veel meer over de ziekte bekend, wordt het vaak in een eerder stadium ontdekt, en genezen er veel mensen. Toch zien velen het nog steeds als "overwonnen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om die behandling te ondergaan moet je heel diep kunne gaan en een lange weg van leiden en onzerheden afleggen. Je moet keihard knokken om het allemaal te kunnen volhouden. Gevoelens en gedachten van waar doe ik het allemaal voor. Bij velen wordt dit ervaren als een overwinning op een strijd en niet een passief innemen van pillen en wachten tot het over is zoals bij veel ziekten waar je van geneest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de uitspraak komt denk ik omdat er word gezegd dat je een strijd levert als je kanker hebt
als je de kanker overwint heb je de ziekte overwonnen
zie je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is ons lichaam in staat iedere ziekte te genezen.
Iemand kan door zijn eigen wil kanker genezen, maar ook ziek worden.
Dit is een erg omstreden onderwerp, waar de medische wereld nog niet echt een verklaring voor heeft.
Als iemand met kanker een of meer behandelingen ondergaat en hij heeft ook nog een sterke wilskracht te overleven, dan gebeurd het vaak genoeg dat hij inderdaad geneest, dan heeft hij zijn ziekte overwonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och, ik had een vorm van huidkanker. Ik liep er al vijftien jaar mee rond, maar op een dag zou dat gaan verspreiden (metastase), gelukkig was mijn huisarts dat voor, en werd ik naar een chirurg gestuurd. Die heeft het er uitgesneden, dat was 7 jaar geleden. Dat heeft weinig met wilskracht te maken. De afgelopen 30 jaar is er ENORM veel wetenschappelijke vooruitgang geboekt. Maar jouw verhaal zou het doen lijken dat de mensen in 30 jaar tijd hun wilskracht op zijn minst hebben verdubbeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat krijg je met dit soort antwoorden, ongewilt gaan mensen er zich toch aan ergeren, dat proef ik bij jou ook.Mijn antwoord is gebaseerd op ervaringen van anderen, maar het is geen regel.
Ik gaf alleen aan wat mogelijk is, krijg ik nog meer van dit soort reacties, dan zal ik mijn vraag verwijderen.
Het spijt me, groeten Ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, ik sta achter je, ook ik heb dit geloof. Een ziekte kan pas genezen als de oorzaken weg zijn, dit kunnen mentale of lichamelijk oorzaken zijn.
De ziekte is niet genezen wanneer de symptomen weg zijn. Dan krijg je zogenaamde sluimerziekten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou jouw antwoord kunnen lezen als: ik ga lekker niet naar de chirurg, maar ga werken aan mijn wilskracht, want dan gaat het vanzelf over. Denk je dat ik daar goed aan zou doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zal het meestal niet werken, het is een van de mogelijkheden, wel zijn er voorbeelden van mensen die het wel gelukt is, maar het lijkt me beter het in combinatie met een behandeling, maar daar komt wel de uitdrukking van, "hij heeft de ziekte overwonnen"en daar ging de vraag over.
ik denk dat het ligt aan hoe je zelf tegenover de ziekte staat. kanker is eigenlijk de enige échte ziekte van de laatste tijd waar iedereen wat mee te maken heeft. ik denk dat kanker gewoon gekoppeld is aan het woord overwinnen.