hoe dien ik een klacht in bij de gemeente?

Onlangs hebben wij een huis gekocht aan een doorgaande weg in een klein dorpje. Het leek ons geen probleem aangezien het een 30 kilometer zone is. Nu blijkt echter dat het merendeel van de auto's hier met 60/70 door de straat racet!Ik wil dan ook een klacht indienen bij de gemeente, dat daar iets aan gedaan kan worden. Hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een klacht dien je meestal in, als er iets gebeurt dat tegen de afspraken of regels is, of dat er iets niet gebeurt wat wel was toegezegd. Zoals je de situtatie beschrijft, heeft de gemeente gezorgd dat er een 30 km zone is gekomen, maar blijkt het alleen niet goed te werken.

In dit geval kun je beter, vooral in een dorp, eens naar het spreekuur van de betreffende wethouder gaan, en dit met hem bespreken. Zoiets is veel effectiever dan direct officieel te gaan klagen. Evt. kun je samen met hem de zaak ter plekke gaan bekijken zodat hij ook kan constateren dat er veel te hard wordt gereden. Maak een plan hoe de situatie verbeterd kan worden, b.v. door het plaatsen van bloembakken, drempels, of andere snelheidsbeperkende maatregelen.

Een klacht ga je pas indienen, als dat allemaal op niets uitdraait, en de gemeente het probleem niet wil oplossen. In dat geval schrijf je gewoon een brief aan B&W van het dorp en de gemeente is verplicht om daarop te reageren. De kans op succes is groter, als je medebewoners kunt mobiliseren, die ook van mening zijn dat er veel te hard wordt gereden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt hiervoor naar de politie gaan en hun attent maken op het probleem. je kan de burgemeester een brief sturen wat hij is hoofd van het corps. maar een klacht indien lijkt me onlogisch daar het niet de gemeente is die het probleem veroorzaakt maar meer je mede bewoners van de wijk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, lijkt mij ook, de controlerende taak behoort bij de politie.
Ik denk dat je hier helemaal niets mee opschiet en waarom niet dat zal ik vertellen. Een tijdje geleden heb ik enkele agenten benaderd die een controle hielden op een 50 km weg en ik heb deze agenten de vraag gesteld waarom nooit wordt gecontroleerd bij 30 en 60 km zones. Ze vertelden mij dat zij geen controle mochten houden in een 30 km zone en ook niet in een 60 km zone. Dit moet gebeuren door de plaatselijke politie en die doet dit niet omdat zij tegen betaling apparatuur moeten huren (een lasergun). Ik heb toen gevraagd waar ik dan moet zijn en het antwoord was op het plaatselijk politiebureau.