Worden er in de winter minder autokraken gepleegd?

Aan de ene kant is het in de winter donkerder, wat een plus is voor het dievengilde. Maar aan de andere kant zijn in de winter de autoruiten vaker bevroren, waardoor eventuele spullen van waarde minder of helemaal niet zichtbaar zijn van buitenaf. Ik vraag mij af of dat invloed heeft op het aantal gepleegde auto-inbraken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hier kun je lezen dat autokrakers dol zijn op lange nachten, en dat ze niet veel last hebben van de kou. De kans dat je auto wordt gekraakt, is in de winter dus groter.

"Autoruitspecialist Carglass waarschuwt automobilisten extra waakzaam te zijn op auto-inbraak met het oog op het ingaan van de wintertijd dit weekend. De autoruitspecialist registreert iedere winter minimaal 45% meer autokraken dan in de zomerperiode. Criminelen slaan vooral in de winter toe, omdat de nachten dan langer zijn. Ieder jaar worden ruim 100.000 autokraken gepleegd. Dit betekent dat 1 op de 13 automobilisten hiermee te maken krijgt.

- 336 inbraken per dag in winter -
Criminelen die het op auto`s hebben voorzien, zijn vooral actief in de winter. Dat blijkt uit schadecijfers van Carglass en landelijke politiecijfers. Op een zomerse dag worden gemiddeld 235 autokraken gepleegd, terwijl dit er in de winter gemiddeld 336 per dag zijn. Dat komt voornamelijk doordat een gemiddelde zomerdag 16,4 lichturen telt, terwijl een winterse dag gemiddeld slechts 9,2 lichturen heeft."

http://www.fan.tv/auto/toontext.asp?id=27489
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij 1 op 13 en 100.000 autokraken zouden er maar 1,3 miljoen auto's in Nederland zijn?
Elke dief heeft van enkele 'dingen' een grote afkeer. En dat zijn:

1 Licht
2 Drukte
3 Kabaal

De dief werkt niet alleen graag in het donker..maar heeft ook een voorkeur voor het tijdstip dat de avond aan het vallen is. Gedurende de schemering dus.

Dit is omdat de meeste mensen dan het avondmaal gebruiken en er derhalve relatief het geringste aantal mensen op straat zijn.

Uit het bovenstaande kun je de gevolgtrekking maken dat de dief, de autokraker, bij voorkeur gedurende de winters zijn 'vak' ten uitvoer brengt.

Dit mede door het feit dat het 's winters wegens de lagere temperaturen doorgaans aanzienlijk stiller is op straat.

Dat er sprake kan zijn van bevroren ramen, vormt voor de dief niet echt een belemmering...want als de ene auto weinig tot niets oplevert..pakt hij er gewoon nog eentje..

Het antwoord op je vraag is dus: Nee, in de winter worden er juist méér autoinbraken gepleegd dan gedurende de zomer.

Groet,

Ton