Volgens gelovers hierin is Karma een soort metafysische kracht die het goed en het kwaad zeg maar balanceert. Als jij een goede daad doet dan komt jouw ongeluk tegemoet en als je goede daden doet dan komt het geluk jouw tegemoet. Het is de balancerende kracht van het universum als het gaat om de moraliteit. De balancerend kracht kan zowel invloed hebben als het nu als wel het hiernamaals.

Toegevoegd op 06-06-2009 14:21:46
je kan het een beetje zien als wie goed doet wie goed ontmoet. Of boontje komt om zijn loontje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In de religies die van reïncarnatie uitgaan (boeddhisme, hindoeïsme, jainisme) strekt het begrip karma zich uit over het huidige en alle vroegere en latere levens. Het resultaat van de daden die men nú doet, kan in dít leven óf in een volgend leven terugkomen. Hetgeen ons overkomt is het resultaat van een actie die we in het huidige of een vorig leven uitgevoerd hebben, en we zijn in staat om nieuwe daden te verrichten die het resultaat van oude daden beïnvloedt. Ieder individu is door zijn daden zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven, vreugde en pijn. Slechte daden (slecht karma) houden de cyclus van geboorte, ouderdom en dood in stand. Het doel van religie is bevrijding (nirvana) uit die gevaarlijke cyclus (samsara).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karma is "what goes around, comes around", maar dan in Conimex verpakking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terug komt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Het gevolg van een daad wordt 'vipāka' genoemd.

Karma en haar gevolg wordt gezien als een natuurlijk principe, een wet van "actie en reactie". Er is dus geen God aan het werk die straft of beloont. Een goede daad heeft van nature gunstige gevolgen voor degene die de handeling verricht, en slechte daden hebben van nature slechte en onplezierige gevolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp uit wiki dat er vele betekenissen zijn, waaronder het Nederlandse gezegde "Wie goed doet, goed ontmoet".

Dat vind ik een mooi gezegde en ik denk dat het in praktijk inderdaad zo werkt.

Toegevoegd op 06-06-2009 16:16:31
De letterlijke betekenis van karma is “handelen”.

Toegevoegd op 06-06-2009 16:20:26
Er is ook een auto met deze naam, de "Fisker Karma" :-)
Zie plaatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karma betekent handeling en verwijst naar activiteiten die we verrichten met lichaam, spraak en geest. Karma is de wet van oorzaak en gevolg, of vrij vertaald "wie goed doet, goed ontmoet."