In rijke landen is het zelfdodingscijfer vele malen hoger dan in arme landen. Hoe hoger je klimt, des te dieper kun je vallen. In arme landen heeft men niet veel te verliezen.

De laatste link geeft een aardig beeld per land, maar de cijfers zijn vertekend, omdat ze niet allemaal uit hetzelfde jaar komen, en dus deels verouderd zijn.

Op dit moment is (waarschijnlijk) Japan het land met de meeste zelfmoorden. Het wordt daar onderhand als een hype gezien.
Dat heeft te maken met de schaamtecultuur in dat land. Het is een schande als je mislukt in je werk of werkloos wordt. Het is beter om zelfmoord te plegen dat als "mislukkeling" door het leven te moeten gaan.
Gezichtsverlies is het ergste dat de Japanner kan overkomen.

http://www.japan-nieuws.nl/vreemd-in-japan/zelfmoord-plegen-is-een-hype-in-japan/

http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_in_Japan/

http://www.spiritualia.be/blogs/angelus/2011/05/het-duistere-paradox-van-hoge-zelfmoordcijfers-in-gelukkige-landen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zover de diverse landen daar cijfers van hebben doorgegeven is het percentage van aantal zelfdodingen per 100.000 inwoners het hoogst in Rusland en het laagst in Koeweit.
Amadea
12 jaar geleden
Heb wel eens gelezen dat (voormalige sovjet)Russen hierin het meest bedreven zijn. De 'westerse' landen gaan denk ik aan top en ironisch genoeg komt daar ook het idee vandaan dat 'zo'n 90% lijdt aan een psychiatrische stoornis', wat natuurlijk totale onzin is want criteria waarop men dit baseert is uiterst onbetrouwbaar en subjectief (beauty is in the eye of the beholder).

De laagste cijfer betreffende zelfmoord (misschien is voltooiing en mooier woord hiervoor) zijn niet goed te bepalen wegen gebrek aan gegevens.

Wikipedia heeft hier vast wel de nodige lijsten en cijfers over denk ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rusland staat op nummer 1 qua meeste zelfmoorden. Dat is 387 per miljoen inwoners. (bron 1)

Hoewel, op de engelse wikipedia kijkt men per 100.000 inwoners. Daar staat Rusland op nummer 8 met 23,5 zelfmoorden per 100.000 inwoners, dus 235 per miljoen. (bron 2) Verklaring hiervoor is wellicht dat de cijfers uit de 1ste bron ouder zijn. Die van bron 2 zijn uit 2010.
Het land op dat op nummer 1 staat is Litouwen met 34,1.

Het land met het laagste zelfmoordcijfer per 100.000 inwoners, is Haïti, met 0 zelfmoorden in 2005.
Als ik een land opzoek met cijfers die recenter zijn, 2010 of 2009 kom ik uit bij Jordanië met 1,1 zelfmoorden per 100.000 in 2009.

Wat wel opvallend is dat in de 2e bron, zelfmoord onder mannen en vrouwen geeft, maar dat totaal wordt gehalveerd om de een of andere reden.