Wanneer zeg je goede nacht en wanneer goede morgen?

Wat is het tijdstip waarop de nacht overgaat in de ochtend? Als je b.v. nachtdienst hebt in een ziekenhuis, zeg je om 1.00 uur goede nacht en om 5.00 uur goede morgen tegen de patiënten (dit geld tenminste zo voor mij) Maar wat zeg je dan b.v. om 4.00 uur? Wanneer komt het omslagpunt? Of is het toch gewoon om 6.00 uur, net zoals overdag. Dan begint immers ook de avond om 18.00 uur.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.4K

Het beste antwoord

Omdat goedenacht de wens is die je uit bij het slapen gaan, ligt deze niet zo vast. Als mensen nog met hun nachtrust bezig zijn, kun je ze goedenacht wensen. Bijv. een patiënt die naar het toilet gaat en daarna weer verder gaat slapen, kun je gerust 'goedenacht' wensen, maar voor de mensen voor wie die nacht al om is, is dit vreemd. Er is geen omslagpunt. Het is een gevoelskwestie. Als voor iemand om vier uur de dag al begonnen is, wens je hem een goedemorgen toe. Je kunt mensen die 's avonds om tien uur naar bed gaan overigens ook 'goedenacht' toewensen, maar als mensen op dat moment bij je op visite komen, begroet je ze met 'goedenavond'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Goede nacht en goede morgen zijn in wezen wensen in de vorm van een groet.
Je zegt gedag (hihi) en tegelijk wens je de ander een goede voortzetting van een deel van het etmaal.
Concreet op je vraag antwoorden: om 04.00 uur kijk je even naar buiten en afhankelijk van het licht zeg je goede nacht of goede morgen. Het is dus eigenlijk lichtgebonden...
Om 18.00 uur ligt het voor mij duidelijker. dan zeg je geen goede middag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind vanaf 4 uur goedemorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de middag begint om 12 uur en de avond om 6 uur, dan lijkt het me 6 uur later nacht en om 6 uur 's ochtends eh... ochtend. Dan heb je ook nog de vroege ochtend, de namiddag, laat in de ochtend en de late avond natuurlijk :D Die zitten er weer ergens tussenin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zeiden vroeger in de nachtdienst altijd "Moj". Overdag trouwens ook. Maar het was dan ook in Groningen.
Tegenwoordig zeg ik in ieder geval "Goedemorgen" zodra de ochtendschemering zichtbaar is. Omdat dat in de winter wat lang kan duren ligt het wisselpunt zo rond 4:00 tot 5:00.
Het hangt er van af tegen wie ik het heb. Als ik vind dat iemand weer naar bed moet zeg ik "Goedenacht".
Tegen iemand die net van buiten aankomt, zeg ik "goedemorgen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg nooit goedenacht, maar het lijkt me een afscheidsgroet vlak voordat je naar huis gaat, of als patiënten gaan slapen.

Goedemorgen is meer een ontmoetingsgroet, voor als je (werk)dag begint of als patiënten wakker worden.

Ik veronderstel dat de roosters in een ziekenhuis hier aan verbonden zijn, aan het gaan slapen en wakker worden van patiënten, vanwege de werkzaamheden die daar bij horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de regel zeg na 0.00 uur goede nacht en na 5.00 uur goede morgen. Enom het verder af te maken, na 12.00 uur goede middag en na 17.00 uur goede avond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedenacht, als je nog moet slapen. Goedemorgen als je al hebt geslapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg 's nacht meestal goedenavond of gewoon hallo/hoi.
Pas na half 7 begin ik met goedemorgen zeggen. Wat me dan eigenlijk ook nog raar in de oren klinkt.
Dit zijn dus mijn eigen ervaringen.
Hoe het in het algemeen gaat en wat gewoon gevonden word. Geen idee.
En de mensen die ik 's nachts tegenkom, die zeggen meestal gewoon hetzelfde terug.
Eigenlijk ook wel grappig. Zeg je om 3 uur 's nachts per ongeluk goedemiddag. Krijg je gewoon een goedemiddag terug gegroet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt goede nacht als je gaat slapen en goede morgen als je opstaat. Ongeacht het tijdstip van slapen gaan of opstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
00:00 - 06:00 uur nacht
06:00 - 12:00 uur ochtend
12:00 - 18:00 uur middag
18:00 - 24:00 uur avond