Moet ik mijn id kaart weer als terecht opgeven?

Een paar jaar geleden ben ik mijn id kaart kwijt geraakt. Ik heb aangifte gedaan, maar voordat ik een nieuwe had aangemaakt vond ik hem terug. Nu is die verlopen en wil ik een nieuwe aanvragen. Moet ik nu eerst naar de politie om aan te geven dat ik hem weer heb of kan ik gewoon meteen een nieuwe aanvragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je kunt gewoon een nieuwe aanvragen.

Dat was bij mij tenminste wel het geval. Ik heb een aantal jaar geleden mijn portemonnee een keer verloren. Een dag erna heb ik aangifte gedaan bij de politie. Bleek dat ik mijn portemonnee + id-kaart op school was kwijt geraakt en een schoonmaker had mijn portemonnee gevonden.

Nooit bij de politie gemeld dat ik de portemonnee terug had. Heb een jaar geleden nieuwe pas aangevraagd en dat was verder geen probleem.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het hoeft natuurlijk niet voor het aanvragen van een nieuw paspoort/id-kaart. Maar zoals hieronder al wordt gezegd is het wel netjes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft natuurlijk niet voor het aanvragen van een nieuw paspoort/id-kaart. Maar zoals hieronder al wordt gezegd is het wel netjes..
Het is natuurlijk wel zo netjes om dit even te melden. Ik weet niet in welk systeem dit wordt bijgehouden, maar ik neem aan dat vermiste kaarten en paspoorten gemeld worden, zodat gebruik ervan op bijvoorbeeld Schiphol herkend wordt. Het zal dan terplekke vast opgelost worden, maar zou lullig zijn als je daardoor een vlucht mist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je moet dat weer melden, dan kunnen ze namelijk de signalering bij de politie eraf halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon melde voor de formaliteit al doe je dit telefonisch.
zo weet je zeker dat deze zaak omtrent je id kaart afgesloten is/word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel blijft een id kaart eigendom van de staat en moet je een teruggevonden id kaart weer inleveren bij de gemeente.

Overigens wordt een id kaart ongeldig als je er aangifte van vermissing/ diefstal van hebt gedaan. In jouw geval heb je dus een paar jaar met een ongeldige id kaart rondgelopen. Dit had voor gedoe kunnen zorgen, als je was gecontroleerd.

Bij de politie hoef je niet langs. Gemeente regelt tegenwoordig signaleren en evt designaleren van documenten.