Wat is het verschil tussen een monarchie, tirannie, aristocratie, oligarchie en democratie?

Ik kan nergens echt een duidelijke omschrijving vinden van de bestuursvormen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google, Wikipedia...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij aristocratie bestuurt de adel de samenleving Bij democratie bestuurt het volk de samenleving Bij monarchie bestuurt een koning de samenleving Bij olicharchie besturen de rijken de samenleving Bij tirannie bestuurt er een iemand de samenleving

Antwoorden (2)

De eerste 4 zijn praktisch synoniemen...het zijn bestuursvormen waarbij de macht in handen ligt van een heel klein groepje mensen. Binnen deze samenlevingen is "men" daar ook eerlijk over...democratie wijkt af doordat ze de illusie toegevoegd dat het volk de macht heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een monarchie regeert de koning, vaak met ministers. Hangt ervan af of het absolute- of constitutionele monarchie is. Bij absolute regeert er één iemand, de Monarch, bij constitutionele monarchie ligt de meeste macht bij het parlement.

Bij tirannie is er een alleenheerser, de tiran.

Bij aristocratie regeren de aristocraten. Meestal de adel en de geestelijkheid.

Bij oligarchie regeert een klein groepje van bevoorrechte klasse, dus ook vaak de adel.

Democratie kan je ook weer onderverdelen in 2 soorten. Directe- en Indirecte democratie. Directe betekent dat het volk, met burgerrecht!!!, allemaal evenveel invloed heeft op de besluiten. Indirecte betekent dat ze een bestuurslid kiezen die vervolgens de besluiten neemt.