wat heb je nodig in de omgang met kinderen die opvallen in de omgeving

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om hier een goed antwoord op te geven, zou je meer moeten vertellen over de context: gaat het over je klasgenootjes? Ben je een volwassene die wil werken met speciale kinderen? Heb je een specifiek geval in gedachten? Wat valt er op aan het kind?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In positieve zin kan iemand ook opvallen.

Antwoorden (2)

Eerst informatie waarom dat kind opvalt, wat eraan mankeert. Dan pas kan je bepalen wat nodig is om ermee om te gaan zonder het kind te beschadigen door een verkeerde aanpak.
Het kan zijn dat het een strengere aanpak nodig heeft , dat het gebaat is met meer aandacht of dat negeren van dit gedrag het beste is. Dit kan je nooit weten als je niet de oorzaak kent.
amc
13 jaar geleden
Opvallen kan op verschillende manieren, iemand kan positief afwijkend gedrag vertonen en negatief afwijkend gedrag.

Bij positief afwijkend gedrag is het dus zaak om dit gedrag te stimuleren. Iemand die bijvoorbeeld hoogbegaafd is zal zich snel gaan vervelen wanneer het niet genoeg mentale uitdaging krijgt, door dit kind in zijn eigen tempo te laten leren en het lesmateriaal af te stemmen op het kind zijn behoefte zal het kind zich minder snel gaan vervelen.
Ook is het belangrijk dat je een kind positief bekrachtigt omdat het kind het risico loopt een buitenbeentje te worden. Door openlijke communicatie en observatie en afstemming met ouders/ leerkrachten zul je ook tijdig kunnen inspringen wanneer hier sprake van is.

Wanneer een kind opvalt doormiddel van negatief gedrag is het eveneens belangrijk te achterhalen wat de oorzaak is.
als een kind bijvoorbeeld mishandeld wordt zal het sneller negatief gedrag projecteren op klasgenootjes etc en loopt het kind het risico gepest te worden omdat zijn emotionele ontwikkeling achterblijft. Een kind wordt vaak weerbaar en krijgt zelfvertrouwen doordat ouders het kind positief bekrachtigen en liefde geven.

Een alternatieve oorzaak waarom kinderen op kunnen vallen is omdat ze misschien paranormaal begaafd zouden zijn volgens sommige bronnen. om hier een balans in te vinden is wellicht het raadplegen van alternatieve bronnen een optie.