Waarom doen nederlanders altijd zo geheimzinnig, als je vraagt wat ze verdienen?Amerikanen b.v doen daar helemaal niet moeilijk over.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat verdien jij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je trekt nou een hele groep! Ik ken veel mensen die gerust zeggen wat ze verdienen, het is maar net hoe/wie het vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag van mij gerust weten dat ik zo'n 1750 euro netto per maand aan salaris heb met part time ondernemen! Toegevoegd na 3 minuten:
En dan nog wat: Wat is er mis met jaarinkomens van meer dan een miljoen bruto, zoals mijn vader dat ondermeer heeft. Die man heeft daar wel zijn hele leven keihard 100 uur per week voor gewerkt. En uiteindelijk een bedrijf neer gezet dat een dergelijk directerussalaris ook gemakkelijk kan permiteren!

Het beste antwoord

Ha, die Bertie;

Typisch Hollands Calvinisme. "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". Want zelfs al ben je er wel open over dan wordt dat, zeker als je wat meer dan gemiddeld verdient, al gauw als een patsen gezien. Aan de andere kant wordt er ook niet snel op de persoon af gevraagd "Hoeveel vang jij nou eigenlijk?". Behalve misschien onder visserslui.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat wij Nederlanders al heel snel een mening geven over de asociale laagte of de overdreven hoogte van het salaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn kennisenkring doen mensen die een lager inkomen hebben er helemaal niet moeilijk over,
wat mij opvalt is dat vooral de mensen met de betere banen nooit echt antwoord geeft hierop.
mischien zijn ze bang dat mensen dan wat van ze willen ???
14 jaar geleden
In nederland is het de cultuur om gelijkheid te willen van iedereen. Als je ergens beter in bent dan een ander dan wordt je al snel bekritiseerd (Hoge bomen vangen veel wind, niet boven het maaiveld uitsteken ed).

Zo is het ook met geld. Iemand die veel verdient wordt al snel met een schuin oog aangekeken, in de zin van 'Wat heb jij dat ik niet heb', 'waarom zou jij beter zijn'. Dit zie je ook terug in dingen zoals de balkenende norm: De norm is hier dat het onterecht is dat een top-medewerker veel verdient: Je moet je haast verdedigen als je een top salaris krijgt.

In de engelstalige culturen is het zo dat er positief gekeken wordt naar mensen die wat bereiken in het leven. 'Wow, jij verdient 4 ton per jaar! Dan moet je wel goed zijn in wat je doet!?'. In tegenstellign tot: Vind je dat niet erg veel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verdién een top salaris.....alleen ik krijg het niet........:(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies wat Wimmie zegt, hoeveel of hoe weinig je ook verdient er is altijd wel iemand die daar een mening over heeft. Persoonlijk ben ik blij voor iemand die een topsalaris verdiend en daar lekker van kan leven, alleen maar leuk voor diegene en voor iemand die een bijstandsuitkering heeft vind ik het ove het algemeen vervelend.

Ik ben echter iemand die tevreden is met wat ze heeft. Heb ooit de fout gemaakt iemand te vertellen wat ik verdien en kreeg meteen een heel relaas dat ik toch veel meer kan verdienen als ik maar dit en dat en zus en zo zou doen. Met andere woorden kwam dit neer op een carriere najagen ongeacht of dit je priveleven vernachelt. Ik pas daar dus voor, ik werk om te leven en niet andersom.

Een vriend van me heeft echter een zeer riaal inkomen en onlangs werd bekend wat hij verdiende en toen heeft hij enige tijd flink onder vuur gelegen omdat 'men' vond dat hij dat niet verdiende.

Bovendien heb je nog de factor 'scheve ogen van collega's'.

Kortom, ik houd het daarom lekker voor mezelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is gewoon een cultuur verschil. In Amerika "het beloofde land" is het meer geaccepteerd als je veel geld verdiend. Het is ook meer een 'show' cultuur.

Nederland daarentegen is veel behoudender, steek je kop vooral niet boven het maaiveld uit. In nederland wordt je daar veel meer op aan gekeken.

Naar mijn idee.

Ik persoonlijk en in mijn omgeven hebben daar echter geen moeite mee. Iedereen weet wat iedereen verdiend, en het maakt ook niks uit....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat nederlanders bescheiden zijn daarin ,meer gericht op privacy.