Waarom vinden mensen slecht nieuws interessanter dan goed nieuws?

Ik heb zelf bij een uitgeverij gewerkt en wat mij opviel is dat men continu zegt dat er twee dingen goed verkopen in de media en dat is seks en slecht nieuws. Met de nadruk op het laatste, hoe slechter hoe beter.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wat is hieronder nou het beste antwoord? Ik kom er zelf even niet meer uit.

Het beste antwoord

Het gaat niet zo zeer om slecht nieuws. Het gaat over angsten en het voelen van angsten.

Veel mensen zijn voor een heleboel dingen bang.
"Als ik maar niet de mexicaanse griep krijg"
"en mijn pas geboren kindje dan ook niet"
"Als ik maar niet werkeloos word door de crisis"
"Als het maar niet gaat regenen"
"Als de zwarte weduwe maar niet naar Nederland komt"
"Als de wespen mij maar niet prikken"

Noem het maar op er is altijd een angst met een doom-gedachte, vaak: als ik maar niet dood ga.
Het is alsof we daar aan verslaafd zijn.
We willen zoveel mogelijk weten. Want we denken dat hoe meer we er van af weten hoe meer we erop voorbereidt zijn.
Toch is het alleen maar om jouw angsten te bevestigen. Hiermee bevestig je voor je zelf, "zie je wel, wat ik denk klopt, het is een reële angst."

Zo ook de redacteurs, Het zal gerust wel onderzocht zijn, en zij gebruiken deze onderzoeksresultaten. Maar ook redacteurs zijn mensen en ook zij hebben angsten. Zij denken dat het hun taak is om ook de andere mensen hun bevestiging te geven van hun angsten.

Deze mensen beseffen niet dat zij hun angsten vergroten en dat de angsten helemaal niet reëel zijn. Ze zijn helemaal niet relativerend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je leest over slecht nieuws van een ander kun je daarmee jezelf oppeppen: ik heb het zo slecht nog niet.
In feite geeft slecht nieuws ons dus een goed gevoel. Misschien niet bewust, maar onbewust zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
shockerende artikelen verkopen beter dan leuke berichten. leuke dingen zou je sneller vergeten, en vervelend nieuws denken mensen langer over na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden waarom mensen naar tijgers en leeuwen kijkt op Discovery Channel. Of naar horrorfilms gaan, bungeejumpen, etc. We zoeken onze angsten een beetje op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel mensen wel van wat sensatie houden. Slecht nieuws heeft een grotere impact dan goed nieuws, het maakt meer indruk en zet mensen wellicht aan het denken. Of ze hebben iets om te vertellen, over mee te praten: "wat ik gisteren toch in de krant las...!"

Wat is de mens toch een vreemd wezen, goed nieuws is leuk zolang het betrekking heeft op jezelf. Slecht nieuws is interessant wanneer het verder van je afstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste vermaak is leedvermaak

Iedereen onder mij heeft gelijk dit voeg ik er alleen aan toe