Naarmate je ouder wordt krijg je meer inzich in je eigen gedragt, en ben je beter in staat te relativeren, heb je geleerd oorzaak en gevolg ook binnen jezelf te zoeken, zie steeds helderder dat je vroeger zelf de fouten hebt gemaakt die andere nu maken en waar jij nu de dupe van bent, maar waar jij vroeger anderen mee hebt lastiggevallen.
Je acceptatievermogen wordt groter en dan kun je wel stellen dat je in je oordeel houding en gedrag milder bent dan voorheen. Ook het hebben van een grotere kennis van zaken kan diepere inzichten geven en je minder resoluut en radikaal maken dus milder worden.Helaas kun je ook ouderen tegekomen die geplaagd worden door kwalen en pijnen of andere nare zaken en daardoor juist wat prikkelbaarder zijn.
Indien een volwassenen zich nog steeds op zou stellen en het zou kinderen moeten opvoeden dan had je snel slaande ruzie tussen ouder en kind. Van ouder moet dan ook verwacht worden een stapje terug te kunnen doen (zich milder op te stellen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja, naarmate de mens ervaring op doet en door deze ervaringen inzichten vergaart, is de noodzaak om zich 'druk' te maken veel minder, of zelf niet meer aanwezig.
Dat is nu *wijsheid*.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen krijgen steeds meer levenservaring waardoor men steeds vaker weet hoe te reageren in welke situaties.
Zo maakt men zich steeds minder druk over dingen waar men zich vroeger juist wel druk om maakte.
Je wordt dus steeds milder of beter gezegd "wijzer".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen worden milder omdat ze leren te relativeren. Anderen worden juist zuurder en bitterder door de negatieve gebeurtenissen in hun leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, waar ik vroeger drifig om kon worden, haal ik nu mijn schouders over op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kost nogal wat energie om ergens tegenin te gaan. dus maak ik (nu ik wat ouder ben) vaak de afweging of het wel de moeite loont, en dan laat ik iets gaan, en dat noemt men dan mild.
Ach, en dan kan het zo ook wel...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat komt omdat er minder doelen nog te behalen zijn en je kan beter relativeren omdat je levenservaring groter is. verder spelen hormonen wat minder een rol op oudere leeftijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat komt omdat ze leren dat de wereld om hun heen niet te veranderen valt. Tenminste niet de mensen om hun heen. Daaruit zullen ze uiteindelijk moeten concluderen dat zij alleen zichzelf kunnen veranderen.
Dus worden ze milder omdat ze zich minder willen ergeren aan anderen. De ander kan men niet veranderen. Alleen je eigen ervaring op een situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen die ouder worden vaak behulpzaam zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige ensen raken hun naiviteit kwijt door levenservaring.
Dus het zal niet altijd opgaan ben ik bang.
Mensen die dement worden zijn ook heel verschillend, de ene wordt agressief en de ander heel lief als een klein kind. Ik denk dat je levenservaringen er een hoop mee te maken hebben.

helaas hoor ik bij de eerste groep, ik laat niet meer over mij heen lopen ( probeer ik althans)
dus helaas moet ik dus wel harder worden inplaats van milder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal er van afhangen wat ze meegemaakt hebben en geleerd hebben in het leven.
Je kunt dat niet veralgemeniseren.
Sommige wel en sommige niet.

Er zijn ook een hoop sjachrijnige oude mensen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens die ouder wordt doet ook levenswijsheid op.
In vroeger jaren werden in vele culturen ouderen vaak geraadpleegd door hun wijsheid.
Bij mannen komt het ook vaak, door een afname van het hormoon testoteron boven de 45 jaar, waardoor ze rustiger en milder worden.