Is het genetisch bepaald dat men mensen van hetzelfde "ras" over het algemeen aantrekkelijker vindt of is dat cultureel bepaald?

Voor de goede orde: ik bedoel er niets dicriminerends mee hoor, maar het valt me op dat stellen toch over het algemeen vaak van hetzelfde "ras" zijn. Natuurlijk zie je ook regelmatig gemengde stellen, maar stellen van hetzelfde ras zie je toch vaker.

Is dat genetisch bepaald? Of komt het door culturele achtergronden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (16)

Als witman,vind ik de dames van alle andere kleuren ook aantrekkelijk,al zijn er ook waar ik niet voorzou vallen,maar die zitten ook onder mijn rasgenootjes. Het heeft volgens mij met genen niets maar met cultuur alles te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me heel simpel. Waarom zal je bij een ander ras je liefde zoeken als je genoeg keuze hebt onder "soortgenoten".
Het ligt niet voorhanden om naar een ander ras te gaan, tenzij je dagelijks leeft bij een ander ras. Dan zal de keuze dus makkelijker onder die groep mensen plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cultureel lijkt me. Genetisch alleen dat wij niet met dieren gaan paren.

Je groeit op in je cultuur en vindt dan al sneller iemand binnen diezelfde cultuur.
Bovendien zullen je ouders (een grote factor) je raar aankijken als je buiten je cultuur iets vind. En raar is dan in sommige gevallen en veel te zachte term.

Sommige zetten zich af van hun ouders en zoeken dan buiten hun cultuur voor het zogenaamde pappa en mamma-tje pesten.

Sommige zien geen cultuur, die zien alleen een geliefde.

Cultuur, maatschappij, familie en ouders hebben soms wel een erg dwingende mening. Waardoor je altijd wel beïnvloed wordt/bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat het bepaald is dat men mensen van hetzelfde "ras" over het algemeen aantrekkelijker vindt?
Is dat een feit of je mening??

Als je in je omgeving kijkt denk ik eerder dat je mensen / stelletjes van hetzelfde "ras" ziet omdat mensen van dezelfde cultuur elkaar vaak opzoeken. De kans dat je dan iemand vindt van die cultuur is dan ook groter en daardoor lijkt het weer alsof mensen van hetzelfde "ras" elkaar opzoeken...
Daarnaast spelen ook cultuurwaarden / religie een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, dit is zeer zeker genetisch bepaald. De natuur heeft het namelijk zo geregeld dat kinderen van ouders van hetzelfde ras minder kans hebben op genetische afwijkingen. Lees het boek van Helen Fischer maar eens, hier staat het allemaal in. Het boek heet: Waarom we verliefd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar moet die Helen Fischer nog even terug naar school. Het is algemeen bekend dat je binnen je eigen genenpoel voortplanten de kans op genetische afwijkingen vergroot, en dat juist ver buiten je eigen genenpoel gaan de kans op genetische afwijkingen bij het nageslacht verkleint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg me al af of ze misschien uit Zuid Afrika komt.
hm.. Ik denk dat omgeving veel belangrijker is. Dat je bij veel contact met 'andere' mensen eerder iemand met een ander uiterlijk aan de haak zal slaan. Het feit dat verschillende groepen niet snel mengen zal eerder de oorzaak zijn.

Persoonlijk ben ik getrouwd met een roemeense, maar kan het uiterlijk van bv oostafrikaanse dames ook zeer aantrekkelijk vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genetisch gezien bestaat er niet eens zoiets als menselijke rassen. En ook als het gaat om etnische groepen waarbinnen bepaalde genen vaker voorkomen, is het genetisch voordeliger om je buiten de eigen genenpoel voort te planten om de kans op genetische afwijkingen te verminderen.

Het lijkt me dan ook typisch iets dat bepaald wordt door omgevingsfactoren (bijvoorbeeld cultuur) en niet door genetische factoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja misschien wel, maar aan de andere kant je moet wel als je niet van zelfde afkomst bent wel gewoontes accepteren als tijden van eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de een of ander manier zoekt een mens naar iets van herkenning van zichzelf bij zijn vrienden, dus ook bij de partner.
De kans dat dit leidt tot een partner van dezelfde huidskleur is daarbij het grootst.

Het bepalende is dus: het zoeken naar het bekende. De mens is een kuddedier. En dat zit nu eenmaal in de genen.

Het bekende KAN ook buiten de groep van de eigen huidskleur worden gevonden, maar de kans is kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier geldt ook gewoon de wet van de grootste getallen. In veel omgevingen lopen globaal genomen meer mensen van dezelfde kleur rond, en kom je dus eerder potentiele partners tegen met hetzelfde kleurtje. Dus ontstaan er vanzelf meer 'eentonige' stelletjes en blijft de situatie het zelfde.

In omstandigheden waar veel mensen van verschillende kleurtjes bij elkaar zijn, zullen vanzelf meer 'meertonige' stelletjes ontstaan.

In grote steden zie je meer 'meerkleurige' stellen dan op het platteland, op Aruba zie je meer 'meerkleurige' stellen dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. +
nou ik heb in nederland heel veel gemengde rassen als stel gezien hoor
maar er ook heel veel zien scheiden vanwege de cultuur verschillen voor de nederlander is voornamelijk het aanpassen de reden voor scheiding geweest
toen ik 30 jaar geleden met mijn man thuis kwam stonden mijn ouders me echt niet op te wachten met de fanfare
ze waren er in het begin sterk tegen
want ja een italiaan...
mijn moeder riep altijd dat huwelijk is geen lang leven beschoren want hij komt uit een heel andere cultuur
nu 30 jaar later heb ik toch bewezen dat als je elkaars cultuur respecteert het ook goed kan gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ben ik van overtuicht met aantrekkelijk bedoel je waarschijnlijk prettig bij voelen tenslotte is elke mooie vrouw aantrekkelijk maar hier komt wat anders bij kijken een oerdrang om te overleven volgens de natuurwet deze is volgens mij onbewust aanwezig om de eigen soort te beschermen ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ik vind het erg moeilijk om goed uit te leggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom denk je dat iemand dit als discriminerend op zou vatten?
Bij het lezen van je vraag zou dat wel het laatste zijn wat in me op zou komen maar goed.
Ja het is gewoon een klein beetje genetisch bepaald De meeste mensen herkennen gewoon iets vertrouwds in een persoon van hetzelfde ras.
En inderdaad zijn er ook veel gemengde stellen. Tenslotte heeft iedereen een andere smaak en de een valt gewoon op een ander type dan de ander. Maar over t algemeen heeft het meer met genetische bepaling te maken.
Zelf heb ik een indische vriend en ik zou nooit meer anders meer willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een combinatie van verschillende factoren is. Voor een deel is het gewenning, zie van jongs af aan als europeaan alleen maar aziaten dan is de kans groot dat je dat mooi vindt (net als dat je altijd vlees te eten krijgt en dat dus lekker vindt maar vis vind je niet te vreten).

Verder is het cultureel, wordt het binnen jouw eigen cultuur geaccepteerd dat je een 'buitenlander' als partner wil.

Ook een sociaal aspect is aanwezig, wat bevind zich in jouw omgeving, is dat heel gemeleerd dan zal de kans groter zijn dat je een ander rasje te pakken krijgt, is dit voornamelijk europees dan kom je met iets ander ook niet in aanraking en is de keuze kleiner.

Genen.... nee, die hebben er denk ik niets mee te maken want mensen zijn mensen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mij is opgevallen dat er veel gemixte stellen zijn
in de grote steden ,op het platte land iets minder
de reden is het lekker eten en benieuwd zijn naar andermans zeden en gewoonten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat zo is, omdat mensen van hetzelfde ras ook meestal dezelfde cultuur hebben.

Je ziet vaak genoeg dat Naderlanders met Antillianen gaan of Amerikanen en Duitsers.
Chinezen met Japanners en Koreanen of Philipijnen.