Kan iemand onvrijwillig opgenomen worden in een verzorgingshuis?

Mijn schoonmoeder wil mijn schoonvader kwijt omdat ze niet meer met hem samen wil zijn. Geestelijk is hij nog goed. Kan ze hem laten opnemen terwijl hij dit zelf niet wil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, als hij verstandgelijk nog goed is aan hij zelf toestemming moeten geven.

Het beste antwoord

Nee dit kan in dit geval niet.
Voor opname in een verzorgingshuis is een indicatie nodig ( een noodzaak, een reden) een vrouw die haar man ' kwijt' wil is geen goede reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor alle reacties.

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan maar dan moet deze persoon een bedreiging zijn voor zijn of haar omgeving!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik neem aan dat hij dat niet is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.dwangindezorg.nl/geheugenproblemen/familie/f3-zorg-en-ondersteuning/f3-6/gc275-wanneer-wordt-iemand-gedwongen-opgenomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet een opname in een verzorgingshuis, daar is geen mogelijkheid tot gedwonge opname.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nelly, jij wilt dus zeggen dat alle mensen die in een verzorgingstehuis zitten zo weg mogen als ze zelf willen? Dan hebben we dalijk veel dementerende zwervers gok ik ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat wil ik zeggen ja. Een verpleeghuis kent gesloten afdelingen, een verzorgingshuis niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke apart, mij lijkt dat niet de normale gang van zaken..en ik geloof ook niet dat dat zomaar kan want er zijn echt wel dementerende mensen die weg wilde lopen omdat hun echtgenoot zogenaamd op hen wacht.
Maar ze mogen niet weg omdat ze ziek zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dementerende wonen doorgaans níet in een verzorgingshuis.
Er is een verschil tussen een verpleeg-en verzorgingshuis. Alhoewel die verschillen kleiner worden.
Kort gezegt, in een verzorgingshuis hebben mensen minder zorg nodig. In verpleeghuizen wonen mensen die heel veel zorg nodig hebben en dat zijn niet altijd alleen oude mensen.
Verpleeghuizen veranderen gelukkig, maar toen ik er 20 jaar geleden werkte sliepen mensen op zalen, net als in een ziekenhuis. Met het verschil dat je in een ziekenhuis een paar dagen ligt, in een verpleeghuis jaren. In verzorgingshuizen heeft iedereen een eigen kamer.
Verpleeghuizen kennen verschillende afdelingen, somatisch (lichamelijk) en psychogeriatrisch (voor dementerenden) en soms ook een revalidatie afdeling. Waarbij de pg afdelingen gesloten afdelingen zijn, waar dus dementerende mensen wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah vandaar, ik zag die twee soorten als 1. Mijn fout en weer wat geleerd! ;)
Nee, dat is niet mogelijk. Wel kan iemand die een gevaar is voor zichzelf en zijn omgeving worden opgenomen in een psychiatrische inrichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, in dit geval kan dat niet Kan ze beter gaan scheiden en zelf in een tehuis zitten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet, de vrijheid van het individu is een absoluut recht in België. MAAR als je schoonvader geestesziek (én in slechte gezondheid blijkt te verkeren), dan kan de rechtbank het bevel geven voor opname in een Woonzorgcentrum (vroeger verzorgingstehuis genoemd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord, al zal de rechtbank niet alleen de rechten voor een opname vrijgeven, ze zullen dan de levensrechten van deze persoon in handen leggen van een naaste bestaande die de verantwoordelijkheid kan dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, bedankt voor de aanvulling!
Jouw schoonmoeder kan stappen ondernemen om haar man (jouw schoonvader) ergens te plaatsen doch ze zal van een ferme kale reis thuiskomen. Of helemaal niet thuiskomen en zelfs geplaatst worden als ze deze kwestie té ver drijft.

Verder denk ik ook dat het kan helpen dat jullie haar tot rede brengen en haar eens de vraag stellen of ze zelf zo behandeld worden.
Stel haar eventueel voor om zelf eens een maand elders te gaan wonen zonder direct van een scheiding te spreken. Vaak komen mensen dan tot het besef dat hun partner toch meer goeie kanten heeft dan ze op een gegeven moment nog beseften.
Of als iemand de schoonvader een maandje onderdak kan/wil verlenen om de spanning van de huwelijkslijn te halen dan kan dat ook wel eens baten.

Soms staan mensen er helemaal niet bij stil dat er eenvoudige alternatieven zijn om relatieperikelen te relativeren.
Dus is het zeker de moeite van het proberen waard om die alternatieven op een rustige en kordaat respectvolle houding tegenover de schoonvader, met haar te bespreken.

Geef geenszins voeding aan haar hersenspinsels want je haalt er op termijn een hoop ellende in je eigen relatie mee op de hals.

Behandel anderen zoals je zelf behandeld wenst te worden!
Sta anderen bij op een wijze die alle partijen op termijn ten goede komt en het zal ook het contact tussen jouw schoonouders ten goede komen!

Aan die Universele win-win boemerang-wet van "hetgeen je weg geeft krijg je op één of andere manier in veelvoud terug" ontkomt niemand!
Hou deze oeroude Wijsheid héél goed in gedachten want ze zal je nog meermaals van pas komen!
Negeer deze oeroude win-win wet en je zal het jezelf beklagen waardoor je deze wet vooralsnog met héél véél plezier zal volgen.
En zo wint de Universele boemerang-wet dus altijd ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me